Vad är akupressur?


"Akupressur bygger liksom akupunktur på Traditionell Kinesisk Medicin.
Vid akupressurbehandlingar används tryck med fingrar på akupunkter i stället för nålar.

Grunden är en helhetssyn på människan, att kropp, själ och tanke är ett. 
Man  arbetar enligt 5-elementsteorin, som är ett system som beskriver hur allt, från människokroppen till naturen, har ett samband. Där kan man se hur obalanser påverkar oss och man får en förståelse för sin egen situation. Teraputen kan genom detta sätt att arbeta, hitta grunden till problemen och arbetar således inte enbart med symtomen.

Som diagnoskriterier använder de sig av både samtalet, samt puls- och tungdiagnostik. Utifrån dessa kriterier görs sedan en noggrann behandlingsstrategi med punktval för varje individ.

Detta sätt att behandla innebär att personer med samma symtom kan erhålla olika behandlingar, beroende på att orsaken till problemen är olika."


 



 Jag har oxå fått stift i öronen,
dessa trycker på lite olika punkter som Annelie valt ut.
 Stiften skall sitta  en vecka
och jag skall "hjälptrycka " på dem flera gånger om dagen.
Spännande att se vad som händer - om något händer.
Vad har jag ingen aning om!
Jag har fått en läxa oxå,
jag skall äta långsamt och tänka på vad jag äter,
titta på varje tugga.
 DET blir en verklig utmaning, jag som slänger i mej maten.


Kommentarer
Postat av: Nina

Det ät för många "tanter" på mitt jobb om du förstår vad jag menar. Alldeles för mycket negativ energi!

2008-08-14 @ 21:03:49
URL: http://ninast.webblogg.se/
Postat av: Maggan

Hoppas att du tycker att akrupessur hjälper.

Jag tycker att det låter spännande jag.

2008-08-15 @ 06:03:39
URL: http://maigiz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0