Lightprodukter

Expressen skriver: Lightorodukter kan göra dig fet!
En forskningsrapport från Purdue Universsity i Indiana, USA visat att "lättmaten" kan göra att du går upp i vikt - inte ner!
Konstgjorda sötningsmedel gör det svårare för kroppn att reglera hur mycket du äter. Den söta smaken gör att kroppen förväntar sigenergi som aldrig kommer! Kroppen blir lurad och vill kompensera detta genom att man äter mer annan mat. Light produkter hjälper inte människor att hålla vikten, snarare blir övervikten värre. Sötningsmedel ger ingen mättnadskännsla, vilket vanligt socker gör.
Så här gick studien till:
Forskare lät råttor äta light-youghurt ( med sakarin) eller normal yoghurt med socker. Resultatet blev att råttorna som åt lightprodukterna gick upp mer i vikt än de som åt vanlig youghurt med socker i. Matsmältningsreflexer förbereder sig för vad som komma skall men när det falska söta inte följs av kalorier blir systemetförvirrat.
Forskningen om fetma o sötningsmedel är långt ifrån färdig och studien kritiseras av matindustrin : Andra studier, som är gjorda på människor, visar att lightprodukter kan göra att man går ner i vikt och också behålla vikten.


Ja inte vet jag, men efter att ha varit tjurig lightläsk - användare i massor av år, är jag beredd att ompröva mina åsikter. Förövrigt så undviker jag socker o äter produkter med "riktigt fett" som smör o fet ost.

image1131




Kommentarer
Postat av: Maigiz

Jag har också läst den undersökningen. Den enda lightprodukt som jag fortfarande använder är saften FunLight. Den är godast helt enkelt.

2008-02-22 @ 10:40:22
URL: http://www.maigiz.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0