Surströmming!

Nu är jag sugen på surströmming!
 Precis just nu vill jag ha jästa strömmingar på "schlakapickebrö"
med "nypeeran", lök, smör, tomater , gräddfil och rå äggula.
En stark ost till detta sitter fint liksom öl och snaps!
 Det finns de som förespråkar mjölk till strömmingen
men där går gränsen för mej.
 Efter man ätit surströmming så skall man gärna äta något sött
 men jag brukar aldrig orka någon efterrätt.

 Åhhhh vad Gott!! Jag längtar!!


 
"Syrad fisk är en uråldrig anrättning, hvars tillredning naturen sjelf alltid ombesörjt ända från verldens skapelse. Våra föräldrar vädrade densamma redan utanför paradisets portar, och den var tidigt känd såväl vid alla kjökkenmöddingar och pålhyddor, som hos greker och romare, ty alla visste hvad syrad fisk betydde; men smaken derför var ännu icke så utvecklad som nu - man kände icke då haut goût."
Dr.CH E.M. Hagdahl i slutet av 1800-talet.




(Melodi: Oh my darling)

Premiären är snart över, - även dagarna därpå.
Jag är lycklig, men ock däven och har svårighet att stå.

Jag år strömming med potatis - jag åt 3 och 5 och fler.
Jag är lycklig, men ock bakis och kan inte äta mer.

Men i morgon står vi raka - och vi formar nya mål.
Flera strömmingar att smaka. Flera lyckor, flera skål.






Kommentarer
Postat av: Madde

Ehh...näää...surströmming kan man bara inte bli sugen på....sorry!

2008-07-23 @ 02:30:09
URL: http://nikkinin.blogg.se/
Postat av: Maina äääälskar surströmming!

Jag dricker mjölk till...;o) Det lugnar liksom magen och håller ner rapandet.

Kanske öl senare - men definitivt ingen schnaps! bläää...

2008-07-23 @ 09:12:26

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0