Mera mat...!

Det var tjejmiddg hos mej igår!
God fiskgryta hade jag lagat...
härliga damer vid bordet!
Glad är jag att vi fortfarande efter alla år träffas
och pratar å äter tillsammans.
Jag bjöd som sagt vad på Fiskgryta till huvudrätt...
till förrätt bjöd jag på avokado och räkröra
och till efterrätt Grekisk youghurt med honung, bär och nötter.
Alla tyckte att det smakade gott!
Tur för mej det då!
 
Här kommer receptet på fiskgrytan...
jag tog dubbelt upp av cayennpeppar och det var inga problem!
 
Gott!! :O)
 

Mild men smakrik samt krämig och svagt rosa är den här goda fiskgrytan med tomat och grädde, cayennepeppar, dijonsenap och provencalska örter som utmärkande smaker.

Ingredienser

  • 600 g torsk- och laxtärningar
  • 4 port ris eller annat gryn
  • 1 gul paprika
  • 1 röd paprika
  • 1 gul lök
  • 2 vitlöksklyftor
  • 1 msk olja
  • 500 g krossade tomater
  • 2 1/2 dl matlagningsgrädde
  • 1 krm kajennpeppar
  • 1 msk dijonsenap
  • 2 msk tomatpuré
  • 2 msk strösocker
  • 3 msk provencalska örter
  • salt och peppar

Gör så här

 

  1. Tina fisken.
  2. Koka riset enligt anvisningen på förpackningen.
  3. Kärna ur och skär paprikorna i bitar. Skala och hacka lök och vitlök.
  4. Stek grönsakerna i oljan i en kastrull eller låg vid panna tills de får lite färg.
  5. Tillsätt tomater, grädde, cayennepeppar, senap, tomatpuré, socker och örter. Låt koka ca 5 minuter. Lägg i fisken, lägg på ett lock och stäng av plattan. Låt stå ca 10 minuter. Smaka av med salt och peppar.
  6. Servera fiskgrytan med kokt ris och gärna en sallad.
 
Goda vänner!
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: Maggan

Jag bjuder också till tjejmiddagar, men det är aldrig någon som bjuder tillbaks :(
Så blir det när man byter stad mitt i livet.

2012-09-06 @ 17:11:31
URL: http://www.maigiz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0