Fettisdagen & Internationella Kvinnodagen!

Två anledningar att fira idag....
både Fettisdag och Internationella kvinnodagen!
 En fettisdagsbulle är ju lätt att skaffa och trycka i sej
( jag ska inte det för jag gilla inte dessa!)
men hur uppmärksammar man Kvinnodagen?
 I Östersunds Posten
har dom skrivit ganska mycket om detta i dag - 
 om jämställdhet, om vem som tar ut föräldrardagar osv.

Jag tror att det är svårt att vara jämställd ute i arbetslivet
 om man inte är det hemma i sin familj.
Hemma hos mej är det så att om jag vill att vi hjälps åt
med städ å tvätt å mat så tycker de "män" som jag lever med
att jag helt plötsligt ska börja meka med bilar å cyklar,
 renovera huset, vara starkare och bättre på manliga saker.
 Den diskussionen orkar jag inte med längre....
inte efter alla dessa år.,...
så jag får har det som jag har det!

Det är jag som varit hemma med barnen
(Pelle var hemma ett tag halvtid när Nils var liten)
....det har varit jag som gått på föräldramöten på dagis å skola 
- som hämtat och lämnat på skola & dagis....
det är jag som planerar, handlar, släpar hem och lagar så gott som all mat....
det är jag som städar och tvättar....!
 Jag tror INTE att vi - Pelle och jag -
 har lyckats lära våra pojkar jämställdhet -
 Tyvärr!!
 
Så ursäkta mej om jag inte slänger mig under bilhuven och byter topplockspackning...
för övrigt så har min egen "topplockspackning" gått för länge sedan!

Ha det bra där ute alla flickor - tjejer - kvinnor - tanter - damer...
Hoppas att ni lyckats bättre med jämställdheten än jag!




Kommentarer
Postat av: Nina

Meka bilar är ju deras intresse/hobby Vad man har för hobby är inte en jämställdhetsfråga!

Att man delar på tråkiga saker hemma som måste göras har inget med vilket kön man tillhör. Det gör man för att man bryr sej om varann. Och för att skiten måste göras.

Om det är två killar som bor tillsammans hur löser man städningen då?

Det kommentaren kan Pelle få bita i :o)

2011-03-08 @ 18:01:33
URL: http://ninast.webblogg.se/
Postat av: Maggan

Haha...hejja syrran. Bästa inlägget på länge. Vi har det ganska jämställt nu, men det har inte alltid varit så av olika anledningar. KRAM!!

2011-03-08 @ 18:10:26
URL: http://maigiz.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0