Min nya bäbis har kommit hem!

Jag har en ny bäbis, en ny kompis,
som kan följa med mej i handväskan.
Nu kan jag surfa och blogga
och jobba i alla lägen och när som haver.
 Kolla in den minsta lilla gulligaste laptop
som ni någonsin skådats.
 En Asus 7 tum.
Den ryms lätt i min handväska!



Lunch

Jag ska äta lunch med min svägerska,
men hon kommer ju aldrig. 
Jag är hungrig, måste äta nu!



Godmorgon!

Ny dag!
 Ny vecka! 
Nya tankar!
Nya uppgifter!
Nya möjligheter!




Spaniens Nationalsång

(Jag tror denna sång gäller!)



¡Viva España! Cantemos todos juntos
con distinta voz y un solo corazón.
¡Viva España!
Desde los verdes valles
al inmenso mar,
un himno de hermandad.
Ama a la Patria pues sabe abrazar,
bajo su cielo azul, pueblos en libertad.
Gloria a los hijos que a la Historia
dan justicia y grandeza
democracia y paz.






                               


Spanien

Spanien vann!
Väl värda detta,
Gratulerar!



Psalm 199...

(Den blomstertid nu kommer...)

"Den baddräktstid nu kommer,
 när magen är för stor,
då valkar bara sväller
Och celluliter gror.
Generande behåring
lyfts fram i solens ljus.
Nej, stranden verkar booring,
jag stannar inomhus!

De krav som sommarn ställer,
förstör min ledighet,
Jag sitter här å gnäller
- Fy faan va jag e fet!
Fast vem vill motionera
när man kan sitta still?
Nej låt oss revoltera
och ta en kaka till!"



Tyskland - Spanien

Nu e de final!
 Nu jäklar gäller det!
 E viva Espania!!!!

Nu gäller det! - A por ellos!

Matchinfo:
Tyskland - Spanien
Ernst Happel, Wien
Kl.20:45 Söndag 29 juni


Domare: Roberto Rosetti (Italien)

Preliminära laguppställningar:

Tyskland:
Lehmann;
Friedrich, Mertesacker, Metzelder, Lahm;
Hitzlsperger, Frings;
Schweinsteiger, Ballack, Podolski;
Klose

Spanien:
Casillas;
Sergio Ramos, Puyol, Marchena, Capdevila;
Iniesta, Xavi, Cesc, Senna, Silva;
Fernando Torres



Söndagmiddag!

Det blev grillat till middag!
Vi har ätit ute i solen, bara njutit.
Var till grannen och lånade lite mera vin.
Fint med grannar!

Nu när det snart fotboll som gäller.
Tyskland - Spanien i final!
You got to see that!
Vem håller du på???
Jag tänker hålla tummarna för Espania

Nils har återvänt från LaP,
barn och bil är intakta - det är oxå skönt!

 
Krama dej...hålla om dej å krama dej...............!


20080629

Tänk hur bra det bara kan bli!
Vi åkte ut till Håkansta vid 11 för att hämta båten.
Eftersom det var länge sedan jag rörde mig i dessa trakter
åkte vi ner till min farbror Guunar
för att höra vilken väg vi skulle ta ner till sjön.
 Han blev jätte glad att se oss, att Pelle hade med Chevan med,
och att vi hade lagt till vid bryggan.

Båten startade med nytt batteri!
Vi hade en underbar tur tillbaka Brunfloviken - Östersund
Östersund - Sandnäset.
Allt som allt tog den turen tre timmar,
tre underbart soliga timmar.
I solsken!!

Nu blir det lite fix i veckan
för att se vad som är problemet med strömmen på Solöga.
Måste bli klarhet i det innan vi går på semester nu på torsdag.

SNART SEMESTER!!

     
På "farfars båtplats" i Håkansta!

     
Gunnar blir nostalgisk när det är dax för avfärd.


Kaptenen är nog INTE reglementsenligt klädd!


Morgonpromenad.

Uppe med tuppen och så en morgonpromenad ner till hamnen
för att hämta cyklarna, som blev kvar där igår.
Nu är det bara att vänta på att ett annat batteri blir laddat
så att vi kan skifta i båten.
Fattar inte vad som hände i natt,
 att inte batteriet laddade när vi körde, nåt är fel.

Här är lungt och tyst!
Pelle har somnat om på soffan
och Lars har inte vaknat ännu.
Det är mulet men ganska varmt, 18+,
ser ut att bli en fin dag.
Bara vi nu får igång båten
så att den kan köras hem till Dvärsätt.


Äventyr!

Vi hade, efter vår resa till Huså,
bokat med en affärsbekant, att äta middag "på byn!"
Men han ringde återbud.
 Då satt vi redadan laddade i båten.....?!
Vad göra?
Vi gick och åt på Maritè.

Tillbaka i båten tyckte Pelle att vi skulle ta en tur.
Vädret hade svängt från skit till bäst,
på bara någon timma.
 Vi åkte ut mot Brunflloviken.
 Guuud vilka oootroooligt vackra tomter det finns där!!!
Vill haaa!!
I alla fall så beslöt vi oss för att leta upp min barndoms vik,
i Håkansta, Grytan, Brunfloviken.
Där min farfar hade sin eka,
och där jag varit med och lagt nät så många gånger.
Vi hade inga problem att hitta den.
Där var nu bygd en brygga som vi lade an till.
Såå vacket!
OCH så feeel!
"Batteri noll"
i båten när vi skulle hem....!
Bara att lämna båten och ta taxi hem till stan!

Men guud vilken oootroolig kväll!
Fadäsen med batteriet gjorde faktiskt ingenting. 
Vi har på grund av "batterihaveri"
fått en sommarnattspromenad genom åkrarna i Håkansta,
stärkande samtal,
sommaren in i våra  hjärtan!!
VI MÅSTE FLYTTA!!!
.......................ner till Storsjön.

 Hahahah! Drömmar, men ändå!

Lite bilder från kvällen kommer här

     
Middag på Maritè!

     
Underbara kväll ¨på Storsjön!



I väntan på Taxi.....tur att "dunken" finns!!

Huså

Vi åker till stugan i Huså en sväng idag!
Det står fortfarande skotrar ute och värmen är på.
En del att fixa med men inte så mycket.
 
Det blir en tur över dagen bara.
Vädret är OK, solen gör tappra försök att bryta igenom molnen
och det är 22 + på baksidan mot väggen.
Det kan man leva med!



En kväll i juni...

Vi tog med oss grannarna ner till båten igår.
Det blev en liten tur oxå, under Frösöbron,
 bort till Jamtli och tillbaka.
Ännu en mysig kväll på Storsjön!


     

     

   



Bromsar & Pumpar.

Nu har vi grillat och ätit ute på verandan för en gångskull!
Nu ska vi ner till båten!
Måste fixa pumpen, nåt e vajsing!
Den går hela tiden, utan att stänga ned.
Pelle fick klippa kablarna! Måste fixas! 
Vi åka Chevy ner till båten
, men den är utan bromsar!
Suckar å pustar!!!



Och jag bara fixar och mekar hela tiden! ;o)




Förbjudet att slå dank på semestern!

Vad betyder egentligen "semester"?
Hur länge har det funnits?
Jag kan minnas sommrar då min pappa inte hade någon semester,
eller mycket begränsad.
Jag tänker i år försöka att ta ut fem veckor, om det går.
Förra året tog jag knappt fyra veckor sammanhängande
och 2006 kunde jag ta  tre veckor.

"När lagstadgad semester infördes på 30-talet
var tanken att ledigheten skulle utveckla såväl kropp som själ.
Enklaste sättet att uppfylla detta var att resa bort.
Charterresandet som började blygsamt på 50-talet för att explodera under 60-talet,
lanserades dock snart mer som sexuella äventyr.
Enligt 1930-talets politiska retorik fick emellertid inte semestervilan se ut hur som helst.
Också under semestern borde man se till att göra nytta.
Semestern borde inte användas till att slappt slå dank eller göra ingenting,
istället uppmanades arbetare att utnyttja semestern väl,
att resa bort, lära sig något nytt, eller åtminstone läsa en bok.
Cykling och friluftsliv premierades, liksom resor överhuvudtaget. "
                                                                                        Av Jenny Björkman




Weekend

Lars och Pelle är och hämtar båten in till stan.
Emil skall lana i helgen,
Nils är fortfarnde på LaP.
Jag ska väl fixa middag,vi grillar nog,
eller det gör vi!
Jag dricker vin och känner hur veckan rinner av mig.

Nu har jag bara en veck kvar till SEMESTER!!


Hjalle

Hjalle har varit borta hela natten och hela dagen idag.
Jag började bli orolig!
Även om jag vet att katter under sommaren kan göra lite "Luffarstråk"
och var borta ett tag,
så känns det inte bekvämt att inte veta var dom är.
Men när jag kom hem från jobbet så visslade jag på honom som jag brukar på kvällarna
och då kom han studsande på en gång.
Han åt och gick och lade sig i Tvättkorgen,
som är en favorit bplats för både Hjalle & Heavy.
Slutet gott allting gott!


Fredag!!!!!

Nu är det fredag igen!
Jag tycker att veckan gått fort, trots allt.
Vet inte om jag gillar att tiden rullar så fort,
 jag hinner inte riktigt med.
 Idag har jag träff med min mentor
och jag har inte gjort mina uppgifter.
Det blir nog skamvrån för min del!

En underbar frerdag till er alla!!



Konsten att göra allt på en gång.

Just nu ser jag på fotboll på TV - Spanien och Ryssland i semifinal.
Samtidigt gör jag en "läxa" som min mentor gav mig för två veckor sedan
och som skall vara klar i morgon.
Och så bloggar jag.
 Snacka om simultankapacitet!
Men min läxa är svår!
Jag skall skriva ned tre saker som jag vill bli ännu bättre på
och så skall jag fylla i ett Livshjul.
 Kan någon förstå varför jag alltid sparar till sista minuten
med att göra saker och ting?



Så sant så....










"Om du skall ha några utsikter
att lyckas med dina avsikter,
 måste du ha fler insikter än åsikter."
                                                    Okänd



Godmorgon!

Ännu en ny dag!
Det känns mycket bättre idag, i ryggen altså.
Bara detta gör ju att det känns lite lättare.
Vi har fortfarnde inget väder att skryta om,
det är molnigt, kallt och blåsigt.
Som en kompis brukar säga
- Växthuseffekten är nu vårt enda hopp!

Ha en perfekt torsdag!




Tyskland....

..........faaan, dom vann!
Det trodde jag inte!
Alltså jag tyckeratt Turkiet spelade bättre,
men tydligen inte.
Nu jääklar det bli hur som haver!

Nööörd- - jag veeet!


Fotboll...igen!

Nu spelar Turkiet mot Tyskland och det är jätte spännande!
Turkiet spelar bättre fotboll enligt mitt sätt att se det hela
men dom fick inte ha 1-0 ledningen så länge,
Tyskland kvitterade ganska med en gång.
Så.....nu står det 1-1.
Men det är tryck hela tiden!
Allt kan hända!





Äntligen hemma!

Det blev 11 timmar på jobbet idag!
Jag har fått göra allt i sakta mak pga. min jäkla rygg,
eller egentligen gör det ont i rumpan och ena benet.
 Bara att gå hem tog en evinnerlig tid!
Nu ska jag dricka en slatt vin
som är kvar i en flaska sedan helgen,
istället för att ta en tablett.
DET tror JAG på! ;o)



Pelle han är ute och käkar och ser på fotboll med kunder ikväll
och Nils är ju på festival.
Så vi är tre tappra kvar!
Det blir en tonfisksallad till mej
och Pizza till grabbarna som middag,
duger bra en vanlig sketen onsdag!

Nu drar fotbolls EM ihop sig mot semifinaler
och dom startar idag, med Tyskland
som tar emot Turkiet i Basel klockan 20:45.
Det måste jag se, tror jag!
Jag skulle ju inte se nån mer fotboll,
men liiiite spännande är det.

Jäkla rygg, tror jag måste ta en varm dusch!!




Ajajajojojoj....!

Vaknade kl. 6 med såå ooont i ryggen!
Det är ischiasnerven som spökar på vänster sida.
Jag hade stora problem att ta mig ned för trappan,
mycket svårt att gå - benet vill liksom inte hänga med.
Har ingen aning om hur detta skall gå idag.
Jag skulle behöva någon värktablett av nåt slag! 
Jag tror att ischias är någon slags inflamation eller irritation av nerven.
 Jäkla skit!
Detta har jag varken tid eller lust med.



Idag åker Nils (  min förstfödde) på festival.
Han ska på "Peace and Love" i Borlänge. 
Polarna ska bila ner i två bilar och dom får säkert jätte kul.
Men jag blir som vanligt orolig när ungdomarna är ute och flänger på vägarna,
Nåväl jag kan ju komma ihåg själv hur det var
och hur jäkla kul man hade.
 
Så, ha så jätte roligt nu Nils!



Här är Hollywoods roligaste grodor



         
Britney Spears & David Beckham

        
Jessica Simpson &  Fergie

   
Paris Hilton & Jennifer Lopez

   
Brooke Sheields & Jonny Depp



   

Svaren!

Här kommer svaren på " Gissa vilken kändis!"

  1. Brad Pitt 
  2. Eminem 
  3. Geoge Clooney
  4. Justin Timberlake

 

Bättre sent än aldrig!!



 


Man undrar ju......

..............om det redan är höst!

Det är ju svin kallt ute och blåser så det inte är sant.
 Nu vill jag ha sommar och sol!
NU NU NU!!!
Det ser inte ut att bli bättre under juni månad
om man skall tro meterologerna. 

Jag fryser!



Sååå trött!

Inget blev som jag planerade att det skulle bli ikväll.
Jag skulle äta , byta om och stick ut och springa.
Jag åt , bytte inte om, skulle bar läsa tidningen först.
Så vad hände tror du?
 - jag somnade på soffan som en klubbad.
Inte orkade jag ta tag i min planering
när jag vaknade efter en timma.
Nu blir det tvätten, soffan, kaffe och en film istället.

 Jag får stoppa undan det dåliga samvetet till en soligare dag!


Tidigt uppe........

..................sent i säng!
Det måste nog bli ändring
på mina sena vanor.  
Jag som börjar kl 7 numera,
 kan inte vara uppe till tolv å ett känner jag.
Måste försöka komma i säng i tid!
Idag skall jag iväg på fotvård kl.8,
det blir en slapp start på dagen.
Men sen MÅSTE lönerna bli klar,
inte gjorde jag något åt dom igår kväll.

 Nu önskar jag er alla en fantastisk tisdag!

"Livet kan bara begripas baklänges,
men måste levas framlänges"
                                                                        Kierkegaard



Natti Natti!


Kvällspasset!


Efter mat och disk så blev det en runda i spåret.
Jag sprang 5km kuperat, delvis asfalt.
 Det gick sådär, ganska bra men inte det gick lätt.
Ikväll kom jag till och med ihåg att stretcha efter mitt pass.

Jag missade regnet precis,
lite synd faktiskt, det är jätte skönt att springa i regn.
Nu blir det  kaffe, blogg, TV och löner.
En ganska vanlig måndagkväll kan man säga!





Årets Sommarpratare 2008

P1 Måndag - Söndag kl  13:00

JUNI

21 Fredrik Lindström - programledare, författare
22 Lena Andersson - skribent, författare
23 Max Tegmark - professor i astrofysik
24 Lennart Johansson - före detta UEFA-president
25 Fredrik Härén - författare, föreläsare
26 Maj Briht Bergström-Walan - sexualforskare, psykolog
27 Björn Ranelid - författare
28 Lars Winnerbäck - artist, låtskrivare
29 Margot Wallström - EU-kommissionens förste vice ordförande
30 Elisabeth Massi Fritz - advokat

JULI

1  Amelia Adamo - tidningsmakare
2  Peter Wallenberg - styrelseordförande
3  Jana Söderberg - samtalsterapeut, kommunikationstränare
4  Fredrik Skavlan - norsk journalist, tecknare, programledare
5  Jonas Wahlström - djurexpert, chef Skansenakvariet
6  Peter LeMarc - sångskrivare, artist
7  Olle Carlsson - präst
8  Kajsa Bergqvist - världsmästare i höjdhopp
9  Michael Segerström - skådespelare
10 Isabella Lövin - miljö- och kulturjournalist, författare
11 Leif Silbersky - advokat
12 Tina Nordström - kock
13 Björn Ulvaeus - kompositör, textförfattare
14 Åsa Nilsonne - psykiater, professor, författare
15 Antonia Ax:son Johnson - familjeföretagare, entreprenör
16 Yrsa Walldén - studerande, Lyssnarnas Sommarvärd
17 Mattias Klum - fotograf, filmare
18 Hasse Wallman - grundare och vd Wallmans nöjen
19 Dolph Lundgren - skådespelare, regissör
20 Robyn Carlsson - sångerska, låtskrivare
21 Nils Simonson - kirurg, föreläsare
22 Eva Swartz - vd Natur & Kultur
23 Raymond Ahlgren - egenföretagare, författare
24 Katja Geiger - modeskapare, "Katja of Sweden"
25 Måns Zelmerlöw - artist
26 Manuel Knight - affärsman, psykolog, föreläsare
27 Jens Lapidus - författare, advokat
28 Annika Söder - undergeneraldirektör, diplomat
29 Martina Lowden - författare
30 Göran Hägglund - socialminister, partiledare kd
31 Karin Mamma Andersson - konstnär


AUGUSTI

1  Annika Norlin - artist, låtskrivare, journalist
2  Svante Axelsson - generalsekreterare
3  Pia Johansson - skådespelerska
4  Stavros Louca - matematiklärare
5  Åsa Borgström - hemmansägare
6  Sissela Benn - skådespelerska, komiker
7  Per Hallberg - Oscarsbelönad ljuddesigner
8  Boris Grigorjev - KGB-överste, bosatt i Moskva
9  David Batra - komiker, programledare
10 Pernilla August - skådespelerska
11 Carin Götblad - länspolismästare
12 Ann Henning - författare, översättare
13 Hassan Brijany - skådespelare
14 Mia Skäringer och Klara Zimmergren - komiker, radiopratare
15 Mikael Tornving - komiker
16 Marie-Louise Ekman - blivande Dramatenchef
17 Sommar i backspegeln


Jamtelagen!


1. DU SKALL VETA ATT DU ÄR NÅGOT JÄMT.


2. DU SKALL VETA ATT DU ÄR LIKA GOD SOM ANDRA.


3. DU SKALL SOM JAMT ALDRIG TRO ATT DU ÄR FÖRMER ÄN ANDRA
ELLER MINDRE VÄRD ÄN ANDRA.


4. DU SKALL KOMMA IHÅG ATT DU ALLTID DUGER SOM DU ÄR.


5. DU SKALL ÄLSKA DIG SJÄLV SÅ ATT DU KAN ÄLSKA ANDRA.


6. DU SKALL INTE DÖMA ANDRA FÖR ATT DE INTE BEGRIPER BÄTTRE.


7. DU SKALL ALLTID BEKÄMPA SJÄLVGODHETEN INOM DIG.


8. DU SKALL JÄMT VARA STOLT ÖVER DITT TUNGOMÅL.


9. DU SKALL VÅRDA OCH FÖRSKÖNA DEN BIT AV JORDEN, SOM DU ETT ÖGONBLICK I HISTORIEN FÖRVALTAT ÅT DE OFÖDDA.


10. DU SKALL BEJAKA DEN GÅVA SOM HETER LIVET.






Åhhh, det är mååååndag morgon........

Regnet står som spön i backen
och jag ville verkligen INTE kliva upp och gå iväg på jobbet.
En av katterna försvann på morgonen
och kom inte in då jag var tvungen att gå.
Så nu är Hjalle utlåst i regnet!

Idag är det löneberäkningar som gäller.
Önskar så att jag kunde löneprogrammet lite bättre
så att allt slapp ta sån evinnerlig tid.

En bra måndag till alla!


Spanien vidare!

Nää nu ska jag nog inte se nåt mer fotbolls EM.
Nu vill jag inget mer!
Finito banana!
Tack & Hej leverpastej!

Faaan oxå att Italien åkte ut!



Spanien-Italien

Så var det fotboll igen då!
Sen Sverige åkte ur EM så är Italien mitt lag.
Så ikväll hoppas jag att Italien vinner mot Spanien.
Än så länge står det 0-0. 

FORZA ITALIA<3



Sköna Söndag!

Vi har trots morgonens väder haft en ny fantastisk dag på Storsjön.
Det spack upp och solen bröt igenom molnen!
Vi åkte till ett ställe som heter Mjälaviken.
Det tog ca 11/2 timma att ta sig dit tuffandes i 7 knop. 
En mysig liten vik
var det, där allt var stilla och tyst.
 Det fanns ingen brygga att angöra
vi "lånade" en boj och förtöjde vid den.
Där blev det lunchmacka!  
Sen åkte vi vidare till Dvärsätt och vår egen brygga.
Lena och Kenneth ringde
och sa att dom ville se vår båt
så dom kom till Sandnäset för en titt.
Nu har vi handlat och middagen är på G.

Jag har måndagsblues och vill inte tänka på att det är måndag imorgon.
Sååå mycket att göra och sååå lite tid att göra det på!
Tror att jag tar mitt pick & pack,
flyttar till båten och gömmer mig på någon lite ö i Storsjön.
Sen kommer jag inte tillbaka förren i september.
Vad tror ni om det?!



XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Här kommer vackra bilder från denna Sköna Söndag!

 
Östersunds båthamn.
    
Vår Solöga i gästhamnen!
     
Oh Captain my Captain!

 
Pelle & Jag turas om vid rodret.


Lena & Kenneth på besök!

Godmorgon!

Inte lika lockande väder idag inte.
 Mulet och blåsigt och endast 16 grader.
Vi tar nog en liten tur i alla fall,
båten skall ju tillbaka till Dvärsätt om inte annat.
I vanlig ordning så blir det bara Pelle och jag.
 Det blir att ta på sej en extra tröja idag.
Ma råkes i eftermiddag!


Ooh what a day!

Jag är såå tacksam och imponerad over denna dag.

Vi åkte ut på en sjö som viade sitt bästa humör.
 Det var spegelblank sjö, helt vindstilla.
Vi styrde vär kosa mot Verkön.
I ca 7 knop tuffade vi ut över den helt blanka Storsjön.


 Det var helt otroligt vackert! 
Efter ca 1 1/12 timma var vid framme vid Verkön.
Där var fullt vid bryggan
 så vi lade ankar utanförn för att äta lunch.
 Då drog det värsta oväder in från Oviksfjällen
 och det blev mörkt och svart på himmlen.
Vi styrde vär kosa tillbaka mot Frösön och Östersund
och tog sikte på Andersön.



Där sken solen
från en klarblå himmel igen!
 Då ringde Marina och vi beslöt att träffas vid bryggan på Ästorpet.
Fina timmar i solen fick vi där!
 'Vi pratade båtar och minnen, drack kaffe och käkade lunch.
Vid fyra var det dax att återvända till ungdomar och matlagning.



 Eftert middag så beslöt Pelle och jag oss
för att återvända till båten för "kajhäng".
När vi kom ner så började det regna.
 Vi har haft en skön kväll i båten trots allt regn.
Bjöd in Marina & Allan att göra oss sällskap
 men dom hade annat för sig.

Då kom Pelle på att han skulle testa om madrassen i sängen var OK,
Vilket innebar att vi somnade som två slagna hjältar.
När vi vaknade efter ca 30 min. så trodde jag att jag skulle frysa ihjäl.
 Guud vad kallt det var trots vår Wallasvärmare.
 Nils var snäll och hämtade trötta och frusna föräldrar + cyklar.
 Jag är såå glad över denna sommardag på Storsjöns vatten!
   

I morgon tror jag oxå på en fantastisk dag!
  
   


Tjingeling!

Nu sticker vi ut på Storsjön!
Det är fantastiskt väder
och det vill vi ta vara  på så klart.
Vi tror att vi skall ta en tur till Norderön,
men vi får se.
 Jag önskar er alla en bra dag !

!

Det blir.......

...........adrig som man tror!
Jag menar det jag sa att det är lagomt.

Grannarna kom faktiskt
OCH hade med sig fler grannar.

Här kommer bilder!




  Bilgrabbar!
     
Catarina                    Patrik                           Tomas

  

Maud & Patrik,          Catarina & Toms                     Pelle med fruga


Tio små apor....

Väl hemma så är det MAT som gäller!
Emil han hade inte tid att vänta på nån grill,
han tog två bitar kött i marinad och försvann i midsommarkvällen.
Vi andra dukade upp och år sill å potatis, grillat å sallad  - och så vin såklart.
Katterna sover ute i trädgårdsmöbeln,
god mat, musik på CD,
lungt och avslappnat vad mer kan man begära av denna dag?
 Grannarna har initierat att dom skall dyka upp,
kanske kanske inte!
 Pelle bloggar som jag, Lars pysslar med sitt,
Nils tog bilen och drog på nya äventyr,
kvällssolen försöker bryta igenom molnen.
Allt känns liksom lagomt!

Jag säger skål för sommaren och ännu en gång
önskar jag er alla en fin midsommarkväll.


....på havets vågade vågade våg...

.......så skummet yrde!

Vi har haft några härliga timmar på Storsjön,
det blåste friskt men solen sken på oss hela dagen.
Vi hade lite problem vid starten - inget batteri igen.
 Men Nils kom som en räddande ängel och gav oss "eneri" .
Meningen var att vi skulle träffa Allan och Marina
men det bidde inte så eftersom vi åkte omkring och laddade.
Midsommarlunch vid bryggan i Åsnäset - laxsmörgås!


Solöga.

   
Åsnäset Midsommar 2008.

 


 

Visa vid midsommartid.



Du lindar av olvon en midsommar krans

och hänger den om ditt hår.
Du skrattar åt mångubbens benvita glans 
som högt över tallen står
I natt ska du dansa vid Svartrama tjärn
i långdans i språngdans på glödande järn
I natt är du bjuden av dimman till dans
Där Ull-Stina Gull-Lina bor.

Nu tager du månen från Blåbergets kam
att ge dig en glorias sken
och ynglet som avlats i gölarnas dam
blir fålar på flygande ben.
Nu far du till  Mosslinda Mosslunda mor
Där Ullstina Gullina Gullfina bor.
I natt ska du somna vid Svartrama tjärn
där skogen och mossabn är len.
 




Planering.

Det ser ut som om vi får båten för oss själva idag.
Ingen av ungdomarna har lust att följa.
Vi får väl grilla tillsammans  ikväll.
Nu packar P & jag en picknickkorg och cyklar till båten!




Midsommarafton!

Det har regnat hela natten och inte lite heller.
Men nu skiner solen igen
och det  finns möjligheter till ett hyfsat bra midsommarväder.
Jag önskar er alla en underbar midsommar!



Sömn.

"Sömn är ett normalt tillstånd
då en
organism en kortare tid är synbart medvetslös
och oresponsiv för
stimuli.
Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög.
Sömnens funktion är inte helt utredd,
men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod
då kroppen kan vila och läka
medan
hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.

Råttor som helt hindras från att sova dör inom ett par veckor.
 Den direkta dödsorsaken är oklar,
men tros hänga samman med en allmän kollaps av
immunförsvaret."










Hjälpmedel.

Här kommer doningar för en bloggare med laptop
eller andra skumma typer som är "laptop beroende".
Håll till godo!

 "Kvinnor kan" som bloggar!

 För bloggare med skumma affärer!

 För friluftsbloggaren!

Smidigt värre för den snabbe bloggaren!

 För bloggare på resande fot!

 För bloggare med kännsliga knän!

   
Bra funktion för "Hemligbloggaren"!

 
För bloggaren som vill ha laptopen till"hands" hela tiden!

 För "båtblolggaren"!

 För bloggaren som vill vara uppkopplad hela tiden!




Tillbaka........

........i hemmets trygga vrå!
Pelle har fixart å skruvat å putsat å donat,
jag har softat å druckit vin.
Det kom en liten skvätt regn när vi cyklade till båten,
men sen var det riktigt bra.
Kanske inte så överdrivet varmt men helt OK.
Det är så skönt att bara vara,

att inte ha nån TV,
att lyssna på vattnet,
att andas in luft och tystnad.
Jag kunde ha stannat
kvar över natten
om jag bara hade planerat för det,
men det hade jag dess värre inte.
Nu tror jag att jag skall krypa till sängs,
 ta med mej "min älskling"
och se på repriser!




Kajhäng.

Nu cyklar vi till båten!
Det blir lite "kajhäng " i kväll,
bara sitta och kolla in läget,
njuta & guppa på vågorna.
Hoppas att regnet håller sej borta,
det ser INTE lovande ut men det är 18+.

Tjingeling, vi ses!


Gissa vilken kändis!

Kan du se vilka dessa kändisar är?











Ensam.

Nu är det bara jag kvar!
Alla andra har gått hem för att fira midsommar
och några har gått på semester.
Min nye säljare har åkt hem till Skåne.
Pelle & Lars har åkt för att ta in Solöga till gästhamnen i stan.
Det ser ut som om alla väderprognoser slår fel
vi har fortfarande bra väder.
 Visserligen så är det lite molnigare nu på eftermiddagen
men det är varmt och skönt.
Jag hoppas på ett fantastisk midsommar väder.


Jag skall oxå plocka ihop och ge mig av hemmåt ,
 men först så skall jag sitta en stund
i vår lånade massagefotölj och slappa.
Den här fotöljen är helt otroligt skön,
men tyvärr är priset helt uppåt väggarna.
Den kostar 1600:- / månaden att hyra X 18 månader = 28 800:-
Tyvärr, för mycket pengar!



Det blev......

.......inget bloggande igår!
Jag var med mina medarbetare och käkade och spelade bowling.
Det var jätte trevligt!
Men inte gick det så bra för mej inte, jag kom sist.
 Alla andra hade uppåt 300 poäng och jag knappt 200.
 Men det kan jag bjuda på.
 Min personal fick sommargåvor igår oxå.
Jag hade köpt fiskrökar till alla, mycket uppskattat!
 

Efter Bowling så gick jag vidare för att se fotboll med min man
och ett gäng från Lenko.
Vi gick på Gamla Teatern.
Där var hög stämmning......en stund!
Efter ett tag så var det gravöl!
Sååå tråkigt
att Sverige inte förmådde att ta sig vidare,
men helt rätt - ett så dåligt lag ska inte gå vidare!

 
Peder & Pelle!                   Lenkogänget!

Vi hade i alla fall en mycket trevlig kväll!



Strulig morgon!

Vaknar före kl.6 av mig själv trots att jag nog inte somnade före 02:00.
 Har bara strulat runt hela morgonen.
 Vad ska man ha på sej?
Vad blir det för väder?
Varför är det jämt upptaget på toa?
Var är mina glasögon?
 Var är min telefon?
Vem har snott mitt nya halsband?
Varför måste äggen ligga längst in kylen?
Varför är det jämt upptaget på toa??
Var är min dator?
Har nån sett katterna?
Har katterna fått mat?
Meen vem är på toa nu då???
Blir det regn?
Vi måste ta in tvätten!
Blir det sol idag?
Matlådor...har alla tagit matlåda och gjort mackor?
VARFÖR ÄR DET JÄMT UPPTAGET PÅ TOA?????

Väl på jobbet så har jag glömt hälften av det jag skulle ta med mej hemma!
Suck å pust!


Fotbolls EM

Nu är det fotboll som gäller
 Italien - Frankrike.
Italien leder med 2-0.
Det är jätte spännande! 
Forza Italia!!!



Italien vann med 2-0 och går vidare!!




Dagens träning.

Det blev 5 km.kuperad bana.
Det var tungt ikväll - troligen för litet intag av kolhydrater.
Jag måste nog bli bättre på att planera min mat  för att orka.
Men som vanligt så sprang jag på tjurighet
- har man bestämmt sej så har man!


Ut......!!

.......nu vill jag ut i solen!
Klockan är redan 19:00 och vi har precis ätit,
dvs dom som det passade,
för i vanlig ordning så blev vi bara tre kvar till middag.
Lars han sms:ade - Äter senare!,
Pelle skulle ut med kunder.
Nu sitter jag här och väntar på att salladen ska landa
så att jag får ge mig iväg på en runda.
Jag har varit och handlat mat till midsommar oxå.
Jäkla mycket folk, trångt och bökigt och tungt.
 Man kunde köpa en hel hink med nypotatis på Coop för en tia, ink. hink.

Det var väl bra pris!

 Svårt att handla när man är så osäker på vädret.
Blir det grilla och picknick  och sill å nubbe
eller blir det köttgryta och elda i öppensisen
- ingen som vet, ingen som vet!

Nu e de dax, nu bär det iväg!
 Vi ses om 5 kilometer...eller om 10.



Väder & Vind!

Vi har det varmt idag!
Östersund är nu en av de varmaste orterna i landet idag.
 Helt otroligt!
Roligt för dem som gick på semester nu i veckan.
Dom säger att midsommar skall bli kall, det vill inte jag!
Nu vill jag ha sol!!



Två ägg och en tvätt!

Det är lite rörigt när vi skall upp och iväg på samma tid alla i familjen!
Trångt i badrum och upptaget på toa.
Jag fick ta med mig min frukost ( två ägg) till jobbet idag,
Prioriterade att hänga ut en färdig tvätt i solen istället för att äta.

Nu önskar jag alla en härlig tisdag!


Tara

Nu blir det nya Tara och sen Godnatt!



Dagens träning.

Idag blev det 5 kilometer kuperad bana - mest asfallt.
Det gick tungt uppför men jag tjurade på som ett gammalt ånglok.
Minus 1,3 kg
från förra måndagen.




Smyckeparty!

Jag har varit på smyckeparty hos grannen.
Hur mycket snygga smycken som helst!
Halsband, armband, ringar, kedjor, örhängen, kors,
både i guld och silver.
Sen hade hon otroligt vackar scarfs.
Jag köpte örhängen, ett kors i rosa strass,
en silverring och tre scarfs.

Det är kul med accessoarer! 
 

 Nu känner jag mig trött och tänker försöka komma i säng i tid i kväll.
I morse så tågade hela familjen Knutas iväg till arbetet klockan 06:45.
Lars skall sommarjobba hos mig på KAP i tre veckor,
 Emil börjar sitt sommarjobb på LENKO nu idag
och Nils jobbar redan på Lenko sedan en vecka tillbaka,
Nu måste jag alltså laga mat för 10 personer varje middag
eftersom vi alla skall ha matlådor till dagen efter.
 Tur att det är en begränsad tid, bara i tre veckor.
Det blir nämligen 150 portioner att fixa före semestern.

 Mycke mat blir det!


Webbcam.

Nu jäklar har  bloggandet och surfandet
och msnandet utvidgat sig,
 Nu kör syrran och jag Webbcamera.
 Nu måste man fixa håret och måla sig
och kliva i outfiten nr: 1  före man sätter sig vid datorn.

Meen kul var det, och ännu roligare när vi får till riktigt ljud.


Pelle och jag tog en promend till graven denna helt otroligt vackara kväll.
 Helt plötsligt så har allt regn lagt av
och solen tar all plats den bara kan.
Nu är det 14+ och man hoppas att det bara blir bättre och bättre.
 Jag har en ganska tuff arbetsvecka framför mig,
men om det bara ville var bra väder så skulle allt vara lättare.




Det är sommar!

En promenad runt Köfältet ger mig beviset på att det är sommar trots allt!

 

Båttur eller biltur....?

Nää, det blev ingen tur med Chewan.
Vi skulle bara förbi båten för att kolla batteriet,
Då blev vi så sugen på en tur med båten.
Så trots att regnet stod som spö i backen så gjorde vi loss
och tog en sväng in i Krokomsviken.
Det var lite fuktigt om man säger så,
men mysigt ändå på nåt sätt.

 

Eftermiddagens uppgift är att sortera strumpor
 - varför fattas det alltid en?? 
Vi har två påsar fulla med bara ena strumpan,
vi skall se om vi lyckas para ihop några i alla fall.
 



Söndag morgon!

Godmorgon alla läsare!
Ja här är ingen förändring vad det gäller vädret i alla fall,
 regn och mulet även idag 10+.
Pelle har varit i garaget hela morgonen,
men jag har softat i sängen, läst-sovit-läst-sovit.
Sååå skönt!
Vi ska väl hitta på nåt idag oxå,
tror att vi skall ta Chewan på en tur runt Storsjöbygden.
Det kan ju hända att något litet sommarfik har råkat öppnat.
Ungdomarna sover ju halva dagen
så nu för tiden är det lätt med utflykter.
Jag minns förr när man skulle iväg
 och måste släpa med sej allt från välling & blöjor till mat
och nappar å gosetrasor å extrakläder tom. leksaker.
Tänk att jag har tågluffat med tre barn till Italien och Tjeckien
och bilat runt europa flera gånger.
Skulle jag aldrig orka numera,
har liksom blivit liiite mer bekväm av mig om man säger.
Det blir väl andra bullar när barnbarnen börjar trilla in
-  det hoppas jag dröjer 10 år eller så,
men det blir ju så småning om.
Och då skall farmor Anita vara utvilad och redo! :O)



Och resultatet ............

..........Faaaaaaaan oxå!
Spanien slår in sitt andra mål bara någon minut innanslutsignal
och vinner med 2-1.

Suck!!
Och Grattis Spanien!!


EM-slutspelets All Hunk Team!

Vem är din favorithunk bland EM-spelarna?



Zlatan - Ronaldo - Ljungberg

 
Ronaldo

Ballack


Buffon


Zlatan







Glass & Jordgubbar!

En paus i fotbollen bjöd på Glass & Jordgubbar å kaffe!
Nu håller vi tummarna för att Sverige skall kunna peta in ännu ett mål,
vi KAN faktiskt vinna detta!




Tjoho!!!

Nu står det 1-1!



Sverige - Spanien!

Nu börjar det!
Nu gäller det!
Nu ska vi visa var skåpet ska stå!
Nu tar vi dom, nu tar vi dom.....
Nu skall vi vinna mot Spanien i fotboll!!



Tips till Allan och Marina!

Ett svar till ert problem med diselmotorn kom idag via Pelles blogg.
Någon som kallar sig Jonny B skriver:

Hej Allan. Öppna luftskruven på högtryckssidan på dieselpumpen. Den sitter där spridarrören är anslutna på pumpen. Kör startmotorn och vänta tills dieseln pumpar ut ur luftskruven. Stäng skruven och motorn startar.
Lycka till! Jonny B.

den 14 juni 2008 16:34


Slut batteri!

Det blev ingen båttur!
När Pelle fixat och trixat en timma
så skulle vi åka, trots att molnen drog in och det kom lite regn.
 Men när vi kastat loss och vi skulle starta
så fanns det ingen stret.
Pelle fick hoppa tillbaka på bryggan
och slänga åt mig tampen,
vi kunde ha fått padlat i land om han inte varit så snabb. 

Det blev till att förtöja igen och ge upp vår båtutflykt.
Vi tror att det är pumpen som slammat igen
och stått å gått och dragit ström i veckan.
Nåväl vi fick en del gjort i alla fall, 
Pelle har bla. monterat ett signalhorn - Snyggt!!

Åter tillbaka till stan tog vi en fika på Edenbos
 - Räkmack och kaffe! Mums!!
Sen gjorde vi en shoppingtur på Lillänge
 - skor till Pelle och en klänning till moi.

Vi avslutade vår efterrmiddag med en härlig snabb promenad runt Lillsjön
- hann precis tillbaka till bilen innan skyarna åter öppnade sig
och det började ösregna.
 Ikväll blir det sill, potatis, ägg, öl och en snapps till fotbollen.
Sverige - Spanien kl.18:00.
Några bilder från dagen kommer här!


Solöga vid bryggan i Sannäset!

 
När vi kom var vädret OK, men....................

 
....................ganska snart drog regnet in över oss!


Här kan man se det nya signalhornet!





Skurar.

Det kommer skurar av regn
men mellan skurarna är det riktigt bra.
 Pelle vill åka till båten och fixa,
jag vill...ingenting men hänger nog på till båten.
Det kan ju faktiskt skina upp!

Nu vet jag vad jag vill - åka båt!
Det är såå avsnapplande!
Vi fixar fika och drar till båten !
 Ma råkes!


Sovmorgon!

Det tog jag idag, en sovmorgon!
Kände att jag behövde sova ut,
men jag känner mig trött ändå nu kl. 10:00.
 Lite kaffe gör en del och en tur i löparskorna gör susen.
Det blr senare idag!
Nu ska jag bar softa en stund.
Här regnar det och är 10+
så inte har jag någon brådska ut precis.
Marina och Allan skall sjösätta båten idag,
tråkigt väder för detta men båten ska ju i så....
Nu blir det ÖP och en kopp java!
Tjingeling!!



Fotbolls EM 2

Holland vann mot Fankrike med 4 - 1!
Grattis Holland!



Nu ska jag bada!


Fotbolls EM 1

Efter halva andra perioden så leder Holland med 3 - 1.
Det har varit en jätte kul match -  so far! 
Vi surfar och tittar på TV,
Lars spelar nåt på datorn,
 Nils är ute och är chaufför,
Emil är på fest i Torvalla.

En vanlig fredagkväll!!



Hunks!

Hunkiga män över 40

De unga stjärnorna i Hollywood får se upp
- deras äldre kollegor är ruskigt heta.
I Hollywood anses man ofta som gammal när man passerat 40-strecket,
 men många av de absolut hetaste skådismännen är just det.

Något "gamla", men ack så snygga.
Spana in de heta medelåldersmännen
- du kommer inte att bli besviken!





After dinner!

Lagat, fixat, ätit, duckit, diskat!
Och så sitter man här två " gamlingar" ,
övergivna. :o) - leer!
Nu blir det fotboll igen Holland - Frankrike.
 Kaffe! så klart!
( och liiite mera vin!)


Hungrig!

Vi lyckas alltid med bedriften att få till så sena middagar på fredagarna.
 Meeen Herre Guud!
Jag hatar att stressa in helgen.
Sen ska man ju allt handla då på fredag eftermiddag
då alla andra handlar eftersom jag är så oplanerad.
 Det blev både "på stan" + bolaget + Willys på en timma.
Ändå är undomarna helt utsvultna / på G ut /
när man trött och sliten baxar alla kassar in genom dörren.
- Vad blir det för mat?
- Vi ska grilla.
- Då äter jag nåt annat, jag skall ut!
Suck !
Tio små neger
pojkar tenderar oftare och oftare att bli tre!
Nåväl vi skall i alla fall grilla i duggregnet
- och dricka rött vin.
Det är Såå Gott med vin - jämt!.

En underbar fredagkväll önsklar jag er alla!


TGF!!!

En arbetsdag till att göra sitt bästa på!
Önskar er alla sol & värme.

Idag blir det en bra dag!



Snaaark!

Gäsp & Snark!

Zzzzzzzzzzzzzzzz...............




Sena kvällar.

Nu är jag trött och borde gå och lägga mej.
Men det vet jag att jag inte kommer att göra,
inte än på några timmar.
 Jag har en gigantisk tvätthög som ligger på min säng.
Det är jag som lagt den där
och det är mina kläder så jag kan inte skylla på någon.
Den högen måste in i garderoben innan jag kan lägga mig.
Varför är mina tvätthögar så enorma ?



Sådärja!

Nu var det gjort!
Jag ar varit ute och sprungit 5 km.kuperat elljusspår, delvis sågspån.
Det var annat det än mina 8 -10 km. platt asfalt,
detta var mycket jobbigare!
Massor av backar att streta uppför.


Nu blir min ambition att  varannan dag springa 10 km. asfalt
och varannan dag 5 km. kuperat.
 Fredagar = ledig från träning!
Jag har ca 10 kg till som måste bort.
Måste och måste - jag vill ta bort dom.





Skyfall!

Precis när jag bytt om och ska ge mig iväg ut i joggingspåret,
så öppnar sej skyarna och regnet fullkomligt vräker ner.
 Får nog vänta en stund, men det ser redan bättre ut!
Jag har inte kollat in nåt helgväder ,
så jag har ingen aning om det blir båtväder eller städväder
- hoppas båt!

Vi ses om en timma eller så.......!


Så var det...

.....torsdag igen!
Det är en hel vecka sedan studenten,
jag fattar inte hur fort det har gått denna vecka.
Idag skall jag ha personalmöte,
och så skall skatt å arbetsgivaravgifter  in idag - 196 721:-
Det kostar att ligga på topp!
Jag skall oxå försöka att röja av mitt skrivbord
som ser ut som ett bombnedslag.
Både Lars och Emil slutar skolan idag och sommarlovet börjar.
Vad härligt att ha ett långt lov som ligger franför en.
Visserligen skall båda sommarjobba några veckor, men endå!

Önskar er alla en bra torsdag!


Sov så Gott!

Efter en bra dag önskar jag alla en god natts sömn!



Sommarminnen 1969

Jag skulle bara gå in på Arnljotspelens hemsida
för att se när i sommar spelen är.
Hade så gärna velat se dem igen, för det är länge sedan.
Naturligtvis så drar spelen igång den enda vecka som vi är borta.
 Det är så typiskt!
Jag tittade i alla fall vidare på lite bilder från förr.
 Både jag och pappa och Lasse var med och spelade i slutet av 60-talet.
Och kolla vad jag hittade från sommaren 1969.


Pappa Bosse och bror Lasse 1969!

 Vajno - sameflickan jag drömde om att få spela.

 Vikinga blot!

 Lappgubben försöker hypnotisera Arnljot för att kunna döda honom.

 Arnljot och hans älskade!

Jag hittade ingen bild på mig men blev jätte glad åt bilden på far & bror! 


Sommar

Nu vill jag ha semester och sommar!
Lata dagar i solen och på båten.

 Vi skall åka till Västerås på Power Meet i början på juli,
hoppas oxå att kunna besöka syster i Uppsala
och kusin Anna i Stockholm under vår första vecka.
Men annars så ska i alla fall jag göra så lite som möjligt.
Åka med båten runt i Storsjön

och göra lite strandhugg här och där.
 Därför vill jag ha SOL hela sommaren!



Spinga, sprang, sprungit!

Efter jobb och fix av naglar så har jag varit ute och spungit.
Jag ville absolut inte ge mig iväg men gjorde det endå.
Det gick lätt som en dans,
tjoho så hade jag sprungit 8 kilometer.
Svettigt men skönt och befriande!
Jag är sååå duktig!!


Nu skall jag fixa Blåbär &  Hallonsmootie, 
se När & Fjärran med Dogge
och så blir det lite fotboll  - Turkiet Schweiz.



Sova sängen!

Nu är det tajm att gå till sängs!
Först måste jag ner i köket en sväng och röja,
har så svårt att gå och lägga mej
om det är en massa disk å rester å plock.
Hatar att kliva upp på morgonen om köket inte är OK.



Sååååå ....

........ska det se ut!

2-0 tillSVERIGE!!!


Snacka om skönt....

........Zlatan gjorde precis mål !
Sverige leder med 1-0 mot Grekland
-ÄNTLIGEN!!!



Så går en dag ifrån vår tid......

.........och kommer aldrig åter!

 Dagen har bara runnit undan,
försvunnit i sekunder, minuter och timmar.
En hetsig förmiddag avlöstes av en ganska lugn eftermiddag.
Sen det gamla vanliga - handla och laga mat!
Tänkte ge mig iväg ut på en runda
 men en enorm trötthet tog tag i mej
och dunkade mig i huvudet
så jag somnade i soffan en halvtimma.
Nu ser jag fotboll med Lars.
 Pelle ser fotboll med de stora grabbarna
- storbilds TV och öl på stan.

Fortfarande står det 0-0 efter 33 minuter!


Sverige - Grekland

Så var det dax, nu gäller det!
Nu spelar vi fotboll mot Grekland!
Jag sitter här laddad till tänderna i denna start av  fotbolls -  EM.

"Nu tar vi dom , nu tar vi dom, nu tar vi dom nu tar vi dom....."





   


Sov så sött!

Efter lite valsande runt på nätet säger jag: 

 Godnatt!!!





Smoothies!

Jag tog en promenad runt Lillsjön efter middagen!
Eftersom Pelle gick med så därför blev det en rask promenad
och ingen löpträning.
Vädret är inte det bästa just nu
men det går ju inte att hänga upp sej på lite moln.
Nu har jag gjort Jordgubb Smoothies.
Mmmmm, jätte gott !!!!



Snabba puckar!

Här kommer ett snabbt inlägg just innan lunch!
Idag skall jag ha möte med min mentorgrupp hela eftermiddagen.
Det blir bra för mig att sitta ner och prata några timmar,
försöka att hitta tråden i företagandet igen.
Just nu så är jag och pillrara i allt
och har svårt att delegera.
Jag hoppas på lite tips och råd idag
och så hoppas jag att ni oxå får en fin måndag.


Söndagkväll

Då var det slut på allt!!
Slut på studentfirande,
slut på helgen,
slut på festen,
slut på veckan,
slut på finväder
och jag känner mig helt slut.
Nu blir det ett bad och sedan sängen.



Söstra mi!


Nu har hon farit hem min syster
med sin familj
och det känns jätte tomt och jätte sorgligt.
Jag ville inte att hon skulle åka.

 Det blir ensamt nu igen!
Hon är så bra för mig, min syster!
 Det finns ingen som får mig att skratta som hon,
det finns ingen som känner mitt inre som hon.
Nu är det flera veckor tills vi får ses igen
och jag känner mig så sorgsen.



Samtal.

Min syster och jag tag en promened till graven nu på morgonen.
Där var det lungt och fridfullt
och vi satte oss på en bänk för att tala om det som varit.
Om livet och döden och om att saker kanaske kunde ha sett annorlunda ut.



.

Sommarkväll!

Igår hade vi lite fest i båten.
Det är mysigt att bara sitta i den och titta på folk.
Några kompisar till Maggan och Jonny kom förbi
och så gick vi alla  till O´Learys och käkade.
Där inne var det bastu för deras AC var trasig, phuu vad varmt det var där.
Vi gick tillbaka till båten och myste i den till sena natta!

   
Förfest i båten!

     
Middag på O`Learys!





Sjörövare!

Vi har haft ännu en underbar dag på Storsjön!
Helt otroligt, solen bara är på sitt bästa humör. 
Bara njutit av denna otroliga dag har vi gjort.

 Här kommer bildbevis!
Jonny & Pelle tar ut kursen

This is my life!

Min älskade syster!


Sååå vackert!

Jonny som kuttersmycke!


 


Storfamilj!

Det är ingen risk att det blir långsamt när man lever i storfamilj.
Nu är vi 5 vuxna och 6 ungdomar mellan 13 - 20 år. 
Igår var det ytterligare fyra personer här och grillade.
Jätte trevligt!!
 Vi hade en underbar dag på sjön igår.
Det var bara Pelle, Jonny, Ludde och jag som åkte med ut.
 De andra låg hemma i solen( Maggan) 
och i sängen( tonårsgänget).
Nu ligger båten i gästhamnen
  vi ska ut idag med.
Det känns som om det är lite svalare i luften idag,
men solen skiner ju i alla fall.
Nu blir det kaffe med syster & svåger!

 Maggan & Cina solar!

Pelle njuter!

 Jonny och Solöga!

 Jonny och Ludde.

 Solöga i hamn.

Sol sol sol!

Solen skiner över oss även denna dag!
Vi ska ut med båten.
Pelle o Jonny har åkte iväg och skall hämta upp oss
 nere i hamnen om några timmar.
Vi får väl se om några ungdomar orkar ta sig upp
för att följa med, troligen nooot!
Nu skall bikinin på och platt läge på gräsmattan intas!



Studenten!

"För han har tagit studenten, för han har tagit studenten,
för han har tagit studeeeenten....fy faan vad han e bra!"



Nu är det klart, nu är det över,
min äldsta son har tagit studenten.
Mamma tycker naturligtvis att han var snyggast i hela stan. 
Släkt och vänner var samlade
för att ta emot honom när han klev ut på Rådhustrappan.
Det var otroligt varmt, närmare 30+,
så studenterna fick svettas bra i sina svarta kavajer.
Nils var jublande glad både över betyg
och att tre år nu är över.
Några linslusar kom även med på medias övervakning av festen!
( Maggan & Pelle!)

Efteråt hade vi mottagning hemma, mycket folk,
 god mat och trevlig stämmning.
 Festen fortsatte hela kvällen.

Ungdommarna drog på stan
till en jätte fest på Österängen
och vi vuxna blev kvar på verandan.

 Men vid midnatt så åkte även några av oss vuxna 
ner till Rådhuset före att fira.
 Det var hur mycket folk som helst på stan.
Vi lyckades hitta våra unga
och fick faktiskt med oss Kalle och Emil hem,
det lockade att åka taxi hem istället för att gå.
 Jag kom i säng vid 04:00.


Nils är klar för examen!

     

     
Många kom och ville gratulera!

 

   
"Sjung om studentens lyckliga dag!"


Mer än halva vägen!

Nu tycker jag att jag nått mer än halva vägen - faktiskt!
Jag har handlat, och varit på bolaget
och plockat å tvättat hjälpligt.
Det blir som det blir för jag gör faktiskt den här "resan" själv,
och för att fixa helt själv så tycker jag att det har gått hyfsat.

Det är en hel del plock kvar
och så skall det planteras blomlådor x 3, men kvällen är lång
och med hjälp lite vin och min svägerska Ylva så tror jag att det fixar sig.
Nu skall jag bära undan sängkläder som inte behövs
och ta reada på tvätten, vika lakan,
hoppas att Nils kommer hem
så att han kan hämta Ylva vid flyget kl.16.
 Ma råkes!


"Ledig och....

.........naturligtvis ont i halsen!
Vaknade nu på morgonen och är mer än lovligt kraxig.
So boooring!
Men det går ju inte att lägga sig ner och vara sjuk,
inte nu, inte idag.
Jag ska handla färdigt, röja färdigt, städa färdigt
- bli färdig helt enkelt.
Ylva kommer med flyget vid 16:00
och Munthers kommer vid midnatt.
Ska nog hinna eller vad tror ni?
Måste sätta fart, bråttom, bråttom!
Tur att Willys öppnar kl.8, nu jäklar MÅSTE jag börja.
Men först...kaffe!





I morgon är en annan dag!

God Natt!!
Nu ger jag upp för idag.



Platt fall!

Har försökt att jobba undan idag så mycket det bara går
eftersom jag skall vara ledig nu i två dagar.
Vid fyra kände jag mig redo att gå hem.

Väl hemma så får man ju krupp på alla tonåringar som "bara är".
Det ser ut som om det inte är någon  hemma,
stängt och tillbommat, mörklagt.

När vi öppnat upp och vädrat ut så cyklade Pelle och jag på stan
 - studentpresenten skulle inhandlas
och studentplakat hämtas ut + en GPS till båten.
Så handlade vi middagsmat som vi stoppade i ryggan
och sen kämpade vi uppför backarna hela vägen hem.
 Det var skit jobbigt kan jag tala om! 

Väl hemma igen så blev det soppa till middag
och så iväg för att handla mat
- delar av maten vill säga, resten skall jag ta imorgon.

Så nu sittrer jag här
- känns inte som om jag hunnit det jag planerade att hinna.
Platt fall, inget städande alls!
Jo, jäklar jag har ju fått fönstren putsade
- det gjorde en "Snällis!" som jag känner!


Äntligen......

..................efter ett dygn så fungerar skiten!
Jag har inget tålamod med detta just nu,
det skall bara funka...så det så!!
Känner mig lite stressad över studenten
som ni kanske märker!
Men nu är det bara timmar kvar,
jag skall vara ledig onsdag och torsdag.
Ja vadå, ledig å ledig!
Jag skall stöka å tvätta å städa å handla
å laga mat å gå på bolaget å pynta å greja!

INFORMATION till er som tänker gå
på Nils studentfirande: Utsläppet är från Rådhustrappan kl.12
 ( inte John Bauer)
Välkommen!



Testing testing!

Nu har jag skrivit ett långt inlägg som inte kommer med!
Jag fattar ingenting, den finns ju "hos mig" men går inte att publicera.
Kanske inte detta funkar heller!
Testing, testing!!



En lång dags färd mot natt!!

Det blir trögare och trögare att väcka tonåringarna i det här huset.
Nu är det nog dax för sommarlov! 

Jag jobbade halva dagen idag,
stack iväg på lunchen för att kolla in en lokal
som jag skall hyra några tillfällen.
Jag skall köpa coaching och då behöver jag en lokal för samtal.
Akupressurcentrum i Östersund har bra lokal för detta,
 tar bara 110:- för en halv dag. Billigt!

Sen var Nils och jag och handlade
kavaj, byxor, skjorta, slips och skor.
Vi fick otroligt bra hjälp av en kvinna på Dressman
som blev så förtjust i Nils så att hon bjöd honom  på ett par cityshorts.
Efter det så tillbringade jag tre timmar med att leta kläder till mig själv.
Det blev en linneklänning i gult, svart och vitt 
med en vit jacka till, nya skor och en väska.
Jag är helnöjd, lite tantigt kanske men jag är ju tant!
Jag blev så nöjd så det blev kinamat till middag.

Kvällen har jag tillbringat med att städa gästrum x 3
och badrummet på överväningen.
Nu är det bara resten kvar!




En pärla i storsjön!

Vi har haft en helt fantastisk dag på båten och i Storsjön.
Jag måste nog öva lite mer på att vara "hoppiland Kalle"!
Har nästan slagit ihjäl mig två gånger,
fastnat i linor ,snubblat och nästan ramlat av bryggan.
Pelle säger att han aldrig sett något så osmidigt,
att jag måste träna!
Jag förstår inte vad han menar med det! ;O)
Vi åkte båt ut till bilutställningen på F4,
det gick fin fint, jag körde.
Efter besöket på utställningen körde vi runt Frösön
och till Dvärsätt där vi nu har båten förtöjd vid privat brygga.
Vi skulle cykla därifrån och hem var tanken,
men då öppnade sig himmlen och regnet stod som spö i backen
så vi ringde på vår privat chaffis Nils som hämtade oss.
Jag har fått bra med färg idag i mitt annars så bleka nylle.
 Härligt med sommar!
   
Anita rattar Solöga med säker hand!
   
Vi lägger till vid bryggan vid Kungsgården.

     
Bilutställning!

 

Pulp Fiction.

Vi satt i båten såg solen gå ner  och delade på en flaska vin.
Det var jätte mycket folk i rörelse,
och många fina bilar.
Allt på grund av att det är bilutställning , dit skall vi idag.
En kompis till Pelle ringde
och vi hängde med till en nyöppnad restaurang
som har tema från filmen Pulp Fiction.
Där var häftigt inredning!
Lite folk, men vi som var där hade skoj!
Avslutade kvällen på nyöppnade Max,
sen hämtade Nils oss.
 Helt lagom kväll!!

 

    



      

      






RSS 2.0