Vilken Soppa!

Jätte god Fisksoppa till lunch och ett glas vin, bara jag och min.....dator!

image663

Skål!!

Nä nu tror jag  att jag tar och öppnar Champagnen!

Jag har sprungit runt med dammsugaren i två timmar och nu får det vara nog med städandet, det är ju faktiskt Nyårsafton. Inte för att det gör någon skilnad på dem jag bor med men ändå.
 Pelle har varit i garaget sedan 8 i morse, Emil och Nils är ute på skoter och Lars har just vaknat och klockan är 1.
Det är kanske så att Nyårsafton inte är så annorlunda mot andra dagar på året.
Jag tycker i alla fall att den är lite speciell, den sista dagen 2007.
 
Mycket att minnas, en del sorg, men också mycket glädje!

image662

Gott Nytt År!

Nu är den här, den sista dagen
på 2007!
Jag sänder alla nära och kära och alla vänner en varm
önskan om ett Gott Nytt 2008

image655



"Through laughter, tears
dreams an
d fears
our friendship
still holds strong.

This comes to say
this New Yers Day
You`re in my heart
the whole year long"







Min Nyårsdukning.

Nu är jag klar med min dukning.
Har bara dukat för fyra för Nils skall äta hemma hos en kompis.
Det blev i alla fall jätte fint tycker jag.
Har inte funderat ut hur jag skall göra med ljusslingorna ännu och så skall det vara guldiga ljus i takbelysningen över bordet.

Så här blev det!



Meny Nyårsafton 2007

Champange, Champange & Champange!

Förrätt: Laxtoast med löjrom & Citron Creme, i glaset ett väl kylt Ronar
Huvudrätt: Oxfilè i bit med Hasselbackpotatis och sallad, i glaset Ravost Rossi 2005
Dessert: Vit Chokladmouse med origentalisk fruktsallad, i glaset vit kall Blossa Glögg spetsad med Rom.
Kaffe och avec med en bit mörk choklad.


Champange, Champange & Champange!







Lasanga!!

Med en underbar Lasange i ugnen och Italienskt rött i glaset kan jag känna att det blev en förträfflig dag.

Efter min lata förmiddag började jag med att skotta ren gården från en del nysnö, den som kom till min hjälp var Nils. Med Pelle i garaget och de andra två tonåringarna i drömmarnas värd är det tur att älsta sonen hjälper sin gamla mor.


Efter snöskottning var det dax att åka till Jysk. Jag köpte 2,5 meter svart, dösnyggt tyg till nyårs duk för, det var typ 70% på allt julpynt så det blev tre ljusslingor( bordsdekoration) servetter, tre löpare, tre glas prismor - allt till min Nyårsdukning.
Så jäkla snyggt det kommer att bli och det gick bara på 300:-.
Skall duka ikväll och göra klart, bilder kommer senare.
Efter lyckan på Jysk så stack jag iväg på min runda, härligt! Jag tog en annan tur idag och den gick förbi Moster Maggan för en Nyårs hälsning. Hon hade besök av sitt barnbarn Olivia som skall fira Nyår med mormor.
Väl hemma blev det dela av en film som jag Älskar - Mitt stora feta grekiska bröllop.
Nu är La Lasanga färdig och vi skall äta.
En dag kvar på 2007!

image618



TV....gäääsp!

Har tillbringat hela förmiddagen framför TV:n. Gäääsp....!
Jag har en del som måste göras idag, men inte lust med nåt.
Får nog ge mig iväg på en runda så att kroppen och knoppen vaknar.
Sen skall jag på Jysk för lite shopping!





Grannarna.

En kväll hos grannarna, lite bilder från sista julfesten!

Tomas

Cattis Pelle

Tomas Strand



Julia



Anton + Kusin
 

Tomtar på loftet!





Roliga bilder.

Roliga bilder tycker jag!





Kolla in fler bilder här!



Snö.

Jippi nu snöar det rejält, jätte kul tycker jag!






Tillbaka från mitt lufsande har jag ätit en god omelett med Pepparsalami och Cheddarost, mumsfilibabba!



Nu skall Nils och jag åka på affären och handla. Hoppas att det inte är SÅ mycket folk på Lillänge ( det kan man ju bara drömma om, det är säkert smockat !)
På eftermiddagen skall vi spela Eye Toy med grabbarna, det var länge sedan!

Ma råkes!





Tlingeling!

Jag och mina sovmornar! Har så jäkla svårt att kliva upp på morgonen, känner mig riktigt låg.
 Idag sov jag till klockan 10, jag menar alltså att jag sov inte bara låg.
 Nåväl jag brukar hinna det som känns viktigt till slut i vart fall.
 Idag skall jag:
  1. Ut på 10 km.
  2. Handla inför Nyår
  3. Vika tvätt
  4. Pussa extra på min gubbe som fått i motorn i bilbygget på morgonen( han e morron pigg han!)
Det var ju inte så överdrivet mycke eller hur!
Och vet ni vad, vi har 4- grader och det snöar pytte pytte! Äntligen lite snö!

Tjingeling nu drar jag ut på en runda, häng på så får ni bra tid!





Wallander - Pyramiden

Ser på TV - Walander- Pyramiden!

Det är så kul att titta på Rolf Lassgård, som jag kände förr, när jag var 14-18 år.
Vi spelade teater i samma amatörteatergrupp, som hette Paranterna.
Så mycket kul vi har gjort tillsammans!
Förutom att vi spelade teater ihop så joggade vi runt Körfältert några gånger i veckan.

Roffe var nog min första joggingkompis!

Memory!







Väder till Nyår!

Vet inte vad man skall tro om vädret till Nyår.
Eftersom vi skall till Åkersjön på Nyårsdagen så är jag i alla fall lite intresserad av
om det kommer någon snö eller om der blir tö.

Tidningarna säger Klart Och kallt på Nyår!






Afterwork

Lena och jag hade det gott denna eftrermiddag! Vi tog en runada bland rea - entusiasterna men gav upp och styrde kosan mot närmaste pub.....som inte ens hade öppnat fast klockan var nästan tre.
Vi tog sikte på nästa pup som var Dahlwinnie, där var det öppet!
Vilken lycka!
Bra bra plats vid fönstret mot Gågatan gjorde vår eftermiddagsträff fullkomlig.
Två Staropromen Dark var "grädden på moset " !

Här konmer några bilder!

     


Nu ser jag / vi  PÅ Spåret som ikväll handlar om Jämtland och Östersund.
 Kul, kul!

          

Jobba, jobba!

Jag tog och gick på jobbet i morse, kände på mig att det var en del ogjort inför starten på 2008.
Och det var de!
Har sorterat post och betalat räkningar på ett ödsligt och tomt kontor.
I eftermiddag skall jag på stan med Lena B., vi skall gå och ta en öl och surra lite.
Jag skall också ut och springa, hade jag tänkt i alla fall.
Det blir en bra fredag, den sista på hela året!

image562



Min Syster.

Syster min...

"Om du bara visste...
hur många dikter du fått syster,
hur hjärtat mitt slår för din skull, för att du lever och finns till.
Om du bara visste syster!
Hur mycket du betyder,
att ditt skratt lever i mig var dag och får mig att orka gå vidare och leva om o om igen.
Min kära syster, med de bottenlösa ögonen och med skrattet som lurar bakom varje ord du uttalar.
Det är du och jag för evigt och för alltid!
Dör du dör en bit av mig!
Ingen kan veta hur mycket vi betyder för varandra,
och ingen kommer någonsin få uppleva samma gemenskap som vi.
Tillsammans, allra käraste syster!
Ingen kan någonsin ta oss ifrån varandra.
Vi går hand i hand, på stigen som är livet..."

Okänd

Love you!


Hemma igen!

Nu är vi hemma igen efter ett härligt dygn i Vemdalen hos Anna & Olivia.
Här kommer lite bilder från min mobilen.
 God mat Gott vin och Glada skratt!

   



På eftermiddagen har jag varit en sväng på jobbet och så tog Pelle och jag en promenad, en kortis i blåsten och regnet.
 Måste det vara 5 + och regna i december?!

Mellandagar

Det blir tvätt även under jul helgen, är inte det konstigt !?
Förmiddagen idag har alltså gått åt till sånt kul som tvätt o plock o disk.
Lars och Emil har rafsat med sig sina datorer och åkt på LAN, dom skall vara i lägenheten på Lenko några dygn. Pelle är i garaget hos sin bil och Nils har åkt på stan. Här råder lugn och ro!
Pelle och jag skall åka till Vemdalen på eftermiddagen och hälsa på min kusin Anna som är här några dagar. Vi skall nog sova över så det är tveksamt om det blir något mer bloggande för min del förren i morgon.
Ma råkes!



 

Julraclette

Idag blev det Raclette till middag!!
Vi gjorde rackllette på julmat som var kvar, skinka, rökt ren, köttbullar, prinskorv,
salami, potatisklyftor & naturligtvis ost.
Jätte Gott!!
Har talat med syrran i telefon i minst en timma, miss you sister!
Familjen har rensat kylskåpet på det mesta till kvällsfikat.
Jätte bra!

image538



20 år!

På eftermidagen gick jag med Pelle ner på stan, han skulle på bio med grabbarna. Sedan sprang jag Rådhusgatan bort runt Kvatum och hem. När jag kom förbi runt Körfältet så kom jag plötsligt på ......
Idag är det 20 år sedan min mamma Astrid dog! Det har jag förträngt hela dagen.
Hur kunde jag glömma det?
Jag tog turen in på kyrkogården, ljusen vi tände igår brann fortfarande. Det var mycket vackert! !

"Mamma jag undrar var du är just nu.
Jag tror du finns som gud överallt och suckar när jag gråter.
Men mamma tomheten är bedövande"

Åsa Jinder

image537






Så var det plötsligt Juldagen

Juldagen och det känns som om allt är över, som om julen bara handlar om Julafton. Så är det ju inte och jag har massor av lediga dagar kvar, skall ju inte börja jobba förren den 7 januari.
Pelle har varit i garaget sedan i morse och jag har suttit och svurit över min dator som inte ville logga in sej på nätverket. Att man skall måsta vara nätverkstekniker vissa dagar, det är liksom inte min .
Men nu funkar det - Puss Nils!
På eftermiddagen skall övriga familjen gå på biopremier, Arn - Tempelriddaren,
jag skall inte gå med, inte heller min grej.
Jag sticker ut och springer istället, det blir en  härligt stund för bara mig själv.
Så blir det väl julbord igen till middag ( eller tacobuffè som grabbarna vill ha ) och en kväll framför dumburken (eller tänk om vi skulle spela nåt spel.)  Ja vi får se, det brukar bli bra till slut!
God fortsättning!

image536


Karl - Bertil Jonssons julafton

Ett "måste" på julafton, tycker i alla fall jag!

image535

Något senare.......

Nu har vi avnjutit en en god julmiddag med allt man kan önska sig.
Mätta och nöjda delade vi ut julklappar, ALLA är mycket nöjda och tacksamma över sina precenter.
Har pratat med syster i telefon och vi längtar efter dem alla oerhört mycket och hoppas att få träffa dem snart.




 



Vi tackar alla och önskar GOD JUL 2007 !










Jul a la Knutas

Här kommer lite bilder från vårt julfirande -  so far so good!

   
Soluppgång Kallkällvägen

   
En tanke till dem vi saknar!

Julbordet är dukat och klart.




Nu blir det Kalle för min del och någon DVD för de övriga. Vi käkar väl när hungern sätter in!
Det kommer mera......
 
Från alla oss till alla er, en riktigt God Jul!

Julafton

Jag önskar er alla en God Jul!

image501

Vi har fikat och öppnat några paket. Nu blir det julgröt och och en promenad.






23:30

Nu är det nära!
Bara några få paket att slå in. Skinkan färdig och en öl och skinkmacka väntar! Granen är klädd och Grabbarnanas ögon tindrar! Klapparna klappar, och Rudolfs mule lyser! Mamman myser och granen är fantastisk !
Nu skall vi se någon julklkassiker på dvd och invänta julafton med öppna hjärtan!

image499









Dan före Dopparedan

Villken härlig dag! Har bara glidit runt och gjort det som fallit mig in.
Var på Coop med Emil & Lars, det var väldigt mycket folk men god stämmning och gott om plats.
Jag har varit till Berith B. med en julblomma och en God Jul kram! Hon bjöd på glögg och gott samtal!

Nu lagar Pelle middag, Grillspett & pommes, sallad. Jag har öppnat en julöl och bloggar, kan det bli bättre.
Granen skall upp och klapparna på plats, godis & fruktbordet skall riggas.

Men jag känner absolut ingen stress eller panik, det kommer att bli jätte bra.
Tänk att man skall måsta bli över 50 innan man fattar att det blir jul hur som haver.



Kvällens aktiviteter:
Nils bakar marsipangodis, Emil & Lars kokar knäck, Pelle fixar skinkan, Anita gör köttbullar.
Alla klär garnen och så ser Anita & Pelle Idols Julshow ( inspelad).
Julen når om några timmar sitt klimax
Glögg, Öl och Rock & Roll!

GOD JUL!














Sovmorgon

Idag tog jag sovmorgon och sov till kl 10. Så åt jag en frukost som bestod av äggröra, kaffe och en c-vitamin.
Jag fick sällskap ut på min runda idag, Pelle följde med ut och det är alltid trevligt att ha någon att prata med. Vi gick runt och det tog ungefär 11/2 timma, skönt ute ca 4-5 minus.
Nu blir det kaffe och macka innan jag skall fixa lite med det sista, måste tyvärr försöka ta mig in på Coop.
Det skall väl gå på nåt vis med lite vässade armbågar.

image488
Vi skall klä granen oxå i kväll och duka julbordet så det är klart.
Jag måste köpa en ny jul duk för den råkade jag elda upp härom kvällen. Det var en dekoration som tog eld och droppade ner på min fina röda duk. Ett stort hål blev det i duken och bordet blev svart.
Tur att jag satt brevid och kunde släcka.
Så en ny duk får det bli!

image489

Achmed the Dead Terrorist



Kolla in Klippet !

Mumma




Mumma Portioner: 5-6 glas
 Tid: 5 minuter

Ingredienser: 1 flaska (33 cl) öl med önskad styrka
1 flaska (33 cl) porter
1 flaska (33 cl) sockerdricka
en skvätt portvin, vermouth eller sherry

 Ett julbord utan mumma är det många som har svårt att tänka sig.
Mumma kan blandas på många olika sätt, man får experimentera tills man hittar sin egen favorit.
 En variant är att utesluta starkvinet och pröva med 1 tsk mald kardemumma blandad med 2 tsk strösocker som rörs i sist. Se upp, sockret gör att det skummar!
Blanda allt direkt i kannan och servera genast.



En eftermiddag i juletid.

Lena och jag fick en härlig fika på det lilla caféet på Brunflovägen, kaffe och en räkmacka och en bra pratstund. Mumsfilebabba & myspys!



Efter fikat provade vi att komma in på Coop Forum Lillänge, det gjorde alla andra också. Det fanns inte en enda ledig parkeringplats, vi åkte till Ixo House istället.
Jag hittade en ny matta till badrummet och lita annat krafs jag inte egentligen behöver.
Väl hemma igen så blev det glögg och en film,
" Ett päron till Farsa firar Jul", Pelle får ingen julstämning innan han sett den (?)

Nu skall jag till med middag, känns onödigt för jag är fortfarande mätt på räkmackan från fikat.
 Ikväll skall jag göra köttbullar tror jag.

Upp i ottan!

Dator strul! Därav mitt sena bloggande, tur att Nils kan fixa!

Idag var det revelj tidigt! Klockan 8 stod jag och Pelle och hängde på låset till Willys, dags att handla julmat. Det gick hur bra som helst, vi var klara på 1 timma. Nu har jag slitit ur allt kylskåpet ( ingen vacker syn), för att få in all mat måste det organiseras om. Men nu tog jag bloggpaus och en kaffe! Jag tycker att det är helt fantastiskt att ha en lördag och en söndag innan Julafton att pyssla på.
 Tror att jag skall haka på Maggans "att göra lista" det var varannan - dricka vin- på den, låter bra!
Jag skall också på stan och ta en fika med min goda vän Lena, det blir mysigt.

Det kommer mera.......senare!

image483


Äntligen fredag.

Nu sitter jag här, nyäten, mätt å go å gla.
 Emil han åt på stan med polarna, Nils var tvungen att äta i förväg för han skulle på konsert. Det blev en del kycklinggryta över kan jag säga.
Har en del kvar att göra men ikväll väljer jag nog att i lugn och ro försöka känna att nu är det jul.
Det är en del klappar att slå in, en del glögg som skall drickas, några matlistor som skall skrivas, julmusik som skall spelas, pojkar och Pellar som skall pysslas om, ljus som skall brännas, danser som skall dansas, tankar som skall tänkas, vin som skall njutas. Ja ni vet allt detta som gör livet värt att levas.
Det andra som tvätt o städ o disk o plock o bråk o sånt det har ja bestämt mig för att dissa denna jul.
Nu skall julen julas för fulla muggar!



Hitta på en hylla!

Han kom någon gång i natt min man, har inte den blekaste om när. Jag somnade på soffan! Nu har jag masat mig ur sängen - trött - trött - trött! Det är psykiskt tror jag för att jag tycker att inventering är såååå tråkigt. - Stå på en stol och hitta på en hylla som morsan sa. Räkna varenda pinal som finns på lagret, det är tur att vi inte säljer skruvar och muttrar. Jag skall bjuda peronalen på pizza till lunch idag och så går vi hem när allt är klart.
 Då har jag också Jullov!


Försenat flyg.

Där satt vi bland pizzor och röding på Athena. Ingen Pelle!
- Skulle vi hämta honom vid flyget ändå säger Nils.
Då ringer telefonen.....planet är två timmar sent säger mannen.
OK! Vi äter färdigt och far hem, lite besvikna att Pappa inte kan var med men fakta är fakta.
Här sitter jag nu FLERA (3,5) timmar senare 00:47, och fortfarande ingen man hemma. Jag ringer men inget svar! Tar en X-mas cider och surfar. Men fan, jag börjar bli lite orolig. Inte för att min man inte klarar sig, nej mer för att jag inte vet ATT han gör det! Nåväl...han dyker väl upp här så småningom.
Nu tror jag att jag måste hitta en säng, vi har inventering i morgon!
Skall vara på jobbet till 7, INTE så vant!
..........Men jag tror inte att jag kan lägga mig när jag inget vet!!!!! - Om Pelle alltså!



Julklappsrim!

Det är väl kul med rim på klapparna, eller!? Jag tycker att det är lika kul att försöka skriva rim som att läsa de rim som andra skrivit och sedan försöka att gissa vad det är i paketet. Min pappa Bosse var jätte bra på att hitta på rim. Här kommer några kända Bosse rim:

"Du som ville ha en päls,
här så får du something els" - Det var en sidenblus till mamma i paketet.

"Här skall du få min skatt,
något om en sällsam natt." - En julskiva med Elvis till mig ( Silent Night)

"Ära vare Gud i höjden,
detta har jag gjort i slöjden" - En blompinne :-) som han gjort på slöjden och gav sin mamma Anna.


Pelle och jag brukar dricka glögg och rimma någon kväll före jul, det är jätte roligt och fantasin flödar. Det har också hänt att det blivit väl mycket glögg så att rimmen inte riktigt passar dagen efter eller att det inte går att läsa vad det står på paketet.
Mindre bra men ganska kul!





Jul Lov!

Nu har ungdommarna jullov! Dvs. Lars & Emil har lov, Nils har jobb på lovet. Han skall göra en ny hemsida åt KAPAB. Inte så betungande tror jag men dock ett jobb han tycker ska bli kul! Vi skall verkligen förnya och rycka upp vår sida nu när vi har chansen.
I kväll skall familjen Knutas gå ut och äta, det har vi gjort sedan Nils allra första Julavslutning när han var 6 år (alltså i 12 år) Bra tradition och Jätte mysigt brukar det vara. Pelle har inte kommit hem ännu, men han kommer med planet ikväll och ansluter med oss direkt på restaurangen. Vi brukar gå på Loftet men i kväll skall vi gå på Atena, Östersunds första Pizzeria. Nu har dom så mycket mer än bara pizza, dom har mycket god mat.



Nils får hämta mig på jobbet idag för jag en hel del att bära. Bla. fick jag en otroligt fin julgrupp av min personal.
Dom e bra goa ibland!



Natt Pyssel!

Nu är klockan 01:30 och nu tror jag att jag ger upp och går till sängs!
Jag har slagit in julklappar i kväll och så har jag " bråkat" med vårt bredband
som inte alls ville göra något med någon fart.
Nils hjälpte till att fixa, han e hjälpsam han.
Puss och tack för det!
Sen har jag tagit en runda med Emils jacka som han "råkat" få olja på hela ena ärmen.
Hoppas att det går bort med lite hjälp av Ta Bort eller vad det nu var som jag tog till.
I morgon skall jag börja dagen med lite manikyr, fixa naglar alltså! Det bli en bra start på dagen tror jag!
Nu säger jag God Natt!

image473



Motvind

Ja jäklar vad det blåste motvind på min runda idag! Det spelade ingen roll villket håll jag gick, det blåste lika förbannat emot. Det tog mig nästan 90 minuter att komma runt. Och så rena vårfloden efter trotoarer och gator + isen, tur att man har sina Ice Bugg att lita på. Det är verkligen synd på all den fina vita snön som nu försvinner.
Väl hemma igen så var jag tvungen att förbarma mig över adventsgranen som lutade betänkligt, den står nämligen bara nedstucken i en snödriva, nu mer en fd. snödriva. Lite ryck och slit och så sno lite snö från grannen så fixade det sig. 




Jag tänker alltid att jag skall fixa en massa när jag varit ute och sprungit, men det är inte ofta jag orkar vara duktig när jag kommer hem och klockan är 21:00. Men jag bryr mej mindre och mindre om alla måsten.
- Det finns dom som lever på att baka kakor och dom skall leva dom med! Var det en viss Bo Anders Munther som alltid sa. -Tag ditt ansvar och köp dina kakor till jul du med.
Jag känner mig rätt nöjd med att jag bryr mig om att må bra istället för att bli bitter över allt jag inte hinner. Det är klart att jag också känner av julstressen ibland.....jag skulle - jag borde - alla andra - vi har alltid gjort - det blir ingen jul - vad skall den/dom/det säga! Men faktiskt så är det inget som inte "min runda" kan fixa, med risk för att låta som en träningsidiot.
Jag tänker mycket när jag är ute, det är mycket som får ett annnat perspektiv efter 10 km, jag lovar!



Träningsvärk.

Ajaajaj ojaaj! Idag har jag en träningsvärk som heter duga., tog nog i det jag förmådde igår kväll. Vader och rygg är värst! Jag hoppade över att stretcha i går (stavas det så), inte så lyckat. Men jag vet ju varför det är ont så det gör inte så mycket än att det ser ut som om jag gjort på mej när jag går.
Tur att jag skall sitta still hela dagen.
Nu känns det i kropp och själ att lite ledighet skulle göra susen, känner mig lite sliten. Lite massage skulle inte heller vara dumt, det var länge sedan!
Idag skall jag ta itu med att göra en säljbudget och koppla den till de säljmål som är satta. Jag är verkligen inte bra på budget men skall få hjälp av en i styrelsen som är det. Det är tur att det finns såna som tycker att siffror är kul, jag tycker att det är viktigt men inte kul.

Ma råkes!

image469

Får väl träna lite smidighet då!!!!

Träna eller inte träna......det var väl ingen fråga!

Jag kände mig konstig hela eftermiddagen, nästan som om jag skulle till att bli sjuk,  trött och frusen. Jag ställde tom in ett planerat möte ikväll för att jag hela tiden var på väg hem till sängen. Men jag blev kvar på jobbet till efter 5 och sen var Nils o jag och handlade. Det blev hamburgare, bröd & pommes till grabbarna - vegetariska burgare och sallad till mej. ( Pelle är ju inte hemma). Efter mat och prat och en tvättmaskin som skulle plockas ur så tänkte jag att nu ska jag gå till sängs. Men hur det nu var så beslutade jag mig för att byta om och sticka ut och träna i alla fall. Jag fick för mig att jag skulle piggna på mig bara jag kom ut och det gjorde jag verkligen. Det gick jätte bra att springa och den sträcka som brukar ta 80 min tog idag bara 70. Det är väl en förbättring som heter duga!
Ibland är det bra att jag är så tjurig.
Nu skall jag ta ett varmt bad och en kopp te och sen skall jag sova, tror jag trallala tror jag trallala!





Juldans !

Hej alla glada tomtar, här har ni i alla fall några som fått danstomtar på loftet!
Klicka på länken här nere höj ljudet och njut! ;-)


Kolla in länken







Väder...

Det töar ute, drippelidroppar från alla hus & träd. Frosten har bokstavligen flutit bort, det som var så vackert ute.
Jag gillar inte aprilväder i december det är då ett som är säkert. Jag blir på dåligt humör!
 Det är helt plötsligt 2+ den 18dec. Grrrrrrrr! Och varmt blir det inne också när det skiftar så i temperatur, golvvärmen hinner inte med. Så nu är det 24+ i köket. Vad man än skall företa sig så svettas man ihjäl!
Nej, det skall vara mellan 10 å 15 - ute så här före jul, säger jag, så de så!

image465

Midnatt råder tyst det är i huset...

Och någon runda för att bränna kalorier blev det inte i kväll, inte en enda kalori brände sig.Inte bra!
Men vi har pysslat och pratat och sett på City Akuten. Nu är klockan över 12 och alla har krupit till kojs, utom jag.
Pelle skall upp och iväg med flyget till Österrike i morgon vid 6, kommer åter på torsdag. Jag skall under morgondagen försöka få någon ordning på fraktbidragsansökan. Har ni någon aning om hur mycket papper och kilometrar med siffror man måste fylla i vid en ansökan till NUTEK`?
Men som sagt, det blir i morgon det!

God Natt!

image464

Mys eftermiddag.

Vi gick ner på stan idag Pelle och jag efter jobbet, för att försöka få till några fler julklappar. Det gick ganska bra, nu fattas bara 4-5 st. och sen är jag klar. När vi fått nog av att handla så tog vi en bit mat och e öl på en pub,
Nils hämtade oss senare, vi blev för lata för att gå hem.


Så i kväll har vi slagit in julklappar så att det skall vara klappat och klart när den stora dagen infaller. Helt otroligt att det bara är en vecka kvar till Julafton. December har gått förbi i en rasande fart tycker jag, men det är väl för att jag tycker att julen är kul.

image463



God Morgon!

Idag skall jag försöka knäcka min enorma "att göra lista" som jag har på jobbet. Vore bra trevligt om den var klar före jul. På fredag skall vi inventera, hur kul är det sista fredagen före jul. Nåväl det skall göras och det är väl bara att ta tag i uppgiften och få det gjort.
Jag önskar er en bra arbetsvecka!

image460

En promenad till stan.

Jag började att plocka med diverse här hemma men som tur var så kom min svägerska förbi. Hon föreslog en promenad. Vi tog en tur som slutade på Törners Konditori och en Caffe Latte. Det är så otroligt juligt i stan och alla affärer är öppna. Jag handlade inget men vi fikade och tittade på folk. Super mysigt!
Nu blir det Tacomiddag, lättsamt och bra.
Tror att jag skall koka knäck i kväll.

image456



En hel dag!

Söndag morgon ( ja ok då, förmiddag) och en hel dag ligger och väntar på att jag skall erövra den.
Vet inte vad jag skall hitta på, men det finns att göra så det så. Jag tror att jag skall ge mig på julklapparna idag, kanske ta en promenad ner på stan, ta en kopp Latte på nåt fik, titta på folk, handla. Jag kan ju göra precis vad jag vill, grabbarna skall iväg med skotrarna igen. Lars är hemma förstoss, men han var uppe i natt när jag kom hem så han är ju sova halva dagen idag.
Nu blir det kaffe och en hårdbrödmacka!

image455

En underbar tredje advent till er alla!



Sent på natta 2.

Nu har jag kommit hem från en mycket trevlig tillställning!
Klockan är 02:45 så det måste ha varit bra om jag stannat så länge.
God mat, gott vin och karioke, allt i min smak!
Ettr trevligt gäng med damer som träffas under lättsamma former.


Här kommer lite bilder så att ni själva kan se att jag absolut inte hittar på!









Och så vandringen hemmåt i natta!






x-mas

Nu har eftermiddagen gått och jag har pysslat med lite av varje, mest lite och mindre av varje om man säger. Men jag gav mig ut på en joggingtur i alla fall, trots att temeraturen krupit ned mot -9 C. Det var lite svårt att springa idag, tungt att andas och benen kändes som bly. Det gick på ren tjurighet kan man säga!
När jag var ut och kutade funderade jag på varför det kändes som om jag glömt något. Så plötsligt kom jag på vad det var...jag är ju bortbjuden i kväll, på fruntimmersmiddag. Hade jag helt förträngt! Jag skall hem till en granne till Ansi på Körfältet på middag. Tänk om jag hade glömt bort att gå dit, snacka om pinsamt. Hur kan man glömma sånt?

Skoteråkarna kom precis hem, det blev en kort tur idag. Dom skall nog ut i morgon också.




Nu skall jag drick en x-mas cider, den med glitter i!






December morgon.

Här är otroligt vackert! Rimfrosten ligger som ett vitt ludd över hela landskapet.
I garaget är det full aktivitet, det skall köras skoter idag.
Pelle, Nils och Emil skall ut!
Själv skall jag fixa och trixa lite här hemma, det finns att göra det är då säkert. Garderoben och plastskåpet är bara två detaljer i sammanhanget.
OCH så skall jag naturligtvis ut en tur och bränna några kalorier. Nu är det bara 0,3 kvar till mitt delmål. 
Jag har snart gått ner 8kg sedan september, jippi!!

     

Sent på natta!

Nu har jag haft middags-främmande och det var sååå trevligt så!
Nils hämtade Agnetha & Eric vid 6.
Vi åt potatisgratäng, sallad och kycklingspett.
Och rött vin så klart.
Till efterrätt : "Magnum After Dinner".
Niclas & Decireè, komefter ett tag.!
Jag har inte hittat min favorit julskiva ännu, förutom Twisted Sisters.......
Lyssnar fortfarande på "Magnus Carlsson / En ny Jul" från typ 2002, och den e sååå bra!
Pelle har lagt sitt söta huvud på kudden, jag har ännu en gång rensat upp i köket, Lars sitter vid datorn, Nils har lånat bilen, Emil är på rymmen!
Vad mer kan en kvinna begära!
Ma Råkes!
     Nu e de relaxing som gäller!








Ja, vad ska man säga!?




image407


image408



Snälla Barn & Snälla Gubbar!

Nu har hela Luciadagen gått och jag har inte sett en enda Lussefia, inte ens på TV, för jag har inte sett nån TV.
Efter jobb och middag så har jag sanerat köksbänken, pratat med Syster i telefon ( appropå telefon, så funkar våran hemma telefon nu), och så har jag varit ute och sprungit.
Nu skall jag inte göra så mycket mer. Möjligvis skall jag titta på min garderob och konstatera att det får vara till på ......lördag kanske!
I morgon kommer min svägerska Agnetha hit på middag, kusin Eric kommer också med. Tror att jag skall fixa potatisgratäng och kycklingspett, lätt som en plätt.
Hade ett snack med tomten idag...så paketet till Uppsala/ Rämshyttan avgick med Postens hjälp idag på eftermiddagen.
Tydligen fanns där både snälla Barn och snälla Gubbar.



Lucia på Jamska

Ute ere huskut mårt, isen på sjöa,
blåsut å brano kåhllt,
 fennom ta snöa.
Då står ei framma dörn,
ei som ha vö her för,
a Sankta Lucia,
a Sankta Lucia.

Sjongenes, vit hu kom
at oss om måran.
Si hur dom lys å brinn
ljusa ti håran!
Ljöst våle når hu kom,
fint våle når hu sjöng,
a Sankta Lucia,
a Sankta Lucia.

Står her e litta fauk
 mitt millan tärnom,
skänk oss e kort´e stånn
ta himla å stjärnom.
Lava oss nyén vår,
sen vänná om å går,
a Sankta Lucia,
a Sankta Lucia.

Lucia sången.

Sankta Lucia 1924

Sankta Lucia, ljusklara hägring,
sprid i vår vinternatt glans av din fägring.
||: Drömmar med vingesus under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. :||

Kom i din vita skrud, huld med din maning.
Skänk oss, du julens brud, julfröjders aning.
||: Drömmar med vingesus, under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. :||

Trollsejd och mörkermakt ljust du betvingar,
signade lågors vakt skydd åt oss bringar.
||: Drömmar med vingesus, under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. :||

Stjärnor som leda oss, vägen att finna,
bli dina klara bloss, fagra prästinna.
||: Drömmar med vingesus, under oss sia,
tänd dina vita ljus, Sankta Lucia. :||
image404

Lucia på Italienska

Sul mare luccica
l'astro d'argento,
placida è l'onda,
prospero il vento
O, dolce Napoli,
suolo beato,
dove sorridere
volle il creato?

Lucia.

"Goder Morgon , goder morgon både herre och fru vi önskar eder alla en fröjdefull Jul!"



Herre min je..det är Lucia! Jag menar - Hallå det är bara 11 dagar till jul. Jätte kul!
Idag skall jag bjuda min personal på Luciafika. Skall åka på kondis och köpa nåt gott innan jag åker på jobbet. Undrar om dom vill ha Lussebullar, mackor eller nåt annat kladd? Och så tänker jag ha glitter i håret
( Tomtar på loftet har jag sen förut ).




När grabbarna var små, klev vi alltid upp jätte tidigt och såg Lucia på TV. Sen var det ju firande på dagis eller skola så klart.
Nu skall man vara glad om dom kommer upp över huvud taget, skulle kanske prova att väcke dom med skönsång!!



Julklappar!

I kväll blir det inslagning av julklappar OCH en massa glögg!

 
 Jag tog med mig Pelle på stan för julklappsköp och det var det bästa jag gjort. Vi var klara på ingen tid alls, köpte fem klappar på en timma. Har hittat precenter till alla ( vissa var ju lätta som Tomten sa)
Det blir inga kilometrar i kväll, bara kilometervis av papper och snören, nu skall allt bli klart! Tänk att det blir ett paket till Uppsala innan dom drar till urskogen vid Rämen. Detta känns fin fint, Hoppet återvänder till Kallkällvägen12.
Min egen gubbe han är i garaget, " alla dar som den vanliga varda`n", men det är helt OK! Sälv har jag rivit ut hela "plastskåpet", det är bara någon med eget "plastskåp" som vet vad detta innebär. En helkväll med att sortera plastbyttor och plast lock!
Men garderoben står orörd!



Jag önskar mig själv lycka till!





Dagbok i december

9:e December
Vi vaknade upp till en underbar matta av kristallvit snö, som täckte varenda centimeter av landskapet. Vilken fantastisk syn! Finns det något vackrare ställe i hela världen? Att flytta hit är det bästa jag någonsin gjort. Jag skottade för första gången på flera år och kände mig som ung på nytt. Jag skottade både vår uppfart och trottoaren. I eftermiddags kom snöplogen och fyllde trottoaren med snö igen och blockerade uppfarten, så jag fick ta en vända till med snöskyffeln. Vilket underbart liv.
12:e December
Solen har smält all vår fina snö. Vilken besvikelse. Min granne säger att jag inte ska oroa mig, vi kommer absolut att få en vit jul. Ingen snö på julen skulle ju vara förskräckligt! Kalle säger att i slutet på vintern kommer vi att ha så mycket snö att jag aldrig vill se snö igen. Jag tror inte att det är möjligt. Kalle är en trevlig människa. Jag är glad att han är vår granne.
14:e December
Snö, underbara snö! Det kom 20 cm i natt. Temperaturen hade sjunkit till -20. Kylan får allting att gnistra. Vinden gjorde mig lite kall, men jag värmde upp mig med att skotta uppfarten och trottoarerna. Detta är livet! Snöplogen kom tillbaka i eftermiddags och begravde allt i snö igen. Jag insåg inte att jag skulle behöva skotta så här mycket, men jag kommer verkligen i form på det här viset.

15:e December
50 cm till. Sålde vår van och köpte en fyrhjulsdriven bil i stället. Vi köpte vinterdäck till den andra bilen och två extra snöskyfflar. Pelle vill skaffa en vedspis utifall elektriciteten skulle sluta fungera men jag tycker det verkar löjligt. Vi bor ju faktiskt inte i Alaska.
16:e December
Snöstorm i morse. Föll omkull på isen på uppfarten när jag saltade. Ont som fan. Pelle skrattade i en timme...Roligt..
17:e December
Fortfarande långt under noll grader. Vägarna är för isiga för att man ska kunna ta sig någonstans. Det var strömavbrott i fem timmar. Inget att göra utom att stirra på Pelle och försöka att inte irritera honom. Vi skulle nog ha köpt en vedspis, men det erkänner jag inte. Jag hatar när han har rätt. Jag kan inte fatta att jag fryser ihjäl i mitt eget vardagsrum.


20:e December
Elektriciteten är tillbaka igen, men det kom 35 cm till av den där Vita skiten i natt. Mer snöskottning. Det tog hela dagen. Snöplogen kom två gånger idag. Försökte hitta en grannunge som kunde skotta, men dom var upptagna med att spela hockey sa dom. Jag tror dom ljuger. Ringde till den enda järnaffären i trakten för att fråga efter en snöslunga, men dom var slut. Dom får kanske hem fler i mars. Jag tror dom ljuger. Kalle säger att jag måste skotta annars kommer kommunen att göra det och sedan skicka mig en räkning på jobbet. Jag tror Kalle ljuger också!
22:a December
Kalle hade rätt om att det blir en vit jul. Det föll 32 cm till av vit jävla snö inatt och det är så inihelvete kallt att det antagligen inte kommer att smälta förrän i Augusti! Det tog mig 45 minuter att klä på mig och gå ut och skotta i morse, sedan blev jag pissnödig. När jag klätt av mig, pissat och klätt på mig igen så var jag för trött för att skotta. Försökte hyra Kalle att ta hand om snöröjningen resten av vintern eftersom han ju har en plog på sin lastbil, men han säger att han inte har tid. Jag tror att den jävla skitstöveln ljuger!!
23:e December
Bara 5 cm snö idag. Det är nollgradigt nu. Pelle ville att vi skulle juldekorera huset i morse. Är han helt jävla slut eller? Varför sa han inte det för en månad sen? Han säger att han gjorde det ,men jag tror fan han ljuger!
24:e December 15 cm.
God JuL!
Snön har blivit så jävla hårt packad av snöplogen att jag bröt av skyffeljäveln. Tror jag fick en hjärtattack också. Om jag får tag på den som kör plogbilen så ska jag fanimej ta tag i pungen på han och dra honom genom snön! Jag vet att det jävla psykot gömmer sig runt hörnet och väntar på att jag skottat färdigt, sen kommer han i 100 knyck och plogar igen allt..Pelle ville att vi skulle sjunga julsånger medans vi öppnade julklapparna men jag var för upptagen med att spana efter plogbilen.
25:e December
50 cm till av förbannad jävla snö!!. Blev insnöad. Tanken på att skotta får mitt blod att koka. Gud vad jag hatar SNÖ!!! Plogbilföraren stannade till idag och frågade hur läget va, jag slog till den jäveln i huvet med skyffeln...
26:e December
Fortfarande insnöad. Vad fan skulle jag flytta hit för, jävla håla!! Och allt var HANS idé..Han går mig på nerverna...
28:e December
Fortfarande insnöad. Satgubben gör mig galen.
29:e December
25 cm till. Kalle säger att jag måste skotta taket annars kan det rasa in. Jävla dumskalle, tror han att jag är helt sänkt eller??
30:e December
Taket rasade in. Plogföraren har stämt mig på 1 miljon för att jag slog honom i huvet och Pelle har åkt till sin brorsa...
31:a December
Eldade upp hela jävla hushelvetet.. Ingen mer snöskottning här!!
7:e Januari
Vi flyttar! Välkomna till oss på Mallorca. Adress och telefonnummer meddelas efterhand. Mailen fungerar som vanligt!

Sååå trött!

Nu sitter jag här med datorn i knä, det gick sådär med mina planer för kvällen må jag säga. För det första så hittade jag inte de julklappar jag var ute efter, bara en. Det blir svårt i år att träffa rätt! Ungdommarna vill ju bara ha pengar, men det tycker inte jag är så kul att ge bort. Tänkte på när dom var små och jag bara behövde besöka Barnens Hus och så hittade jag något till dem alla. Det är lite mer komplicerat nu för tiden!



Jag fick ge upp och åka hem till middagsfix. Det blev fullkornsmakaroner och köttbullar, inte så värst tycker jag då, men Lars och Emil var nöjda. Själv wokade jag svamp, tomater och röd mangold och år cornfilè till. Pelle åt ute med kunder och Nils Satt på bussen från Stockholm.



Jag åkte ned och hämtade Nils på bussen till kl.19, lämnade över bilen till honom. Han fick köra hem själv och jag gav mig iväg på min runda. Jag sprang Rådhusgatan från busstorget och fram till ICA Kvantum, upp Odenskogsvägen, genom industriområdet, Körfältet och hem. Det tog en timma. Här är 7-8 grader kallt och det var friskt att vara ute och skönt att komma hem. Nu har jag badat, sett på House, druckigt en kopp te och har inte det minsta lust att ta mig an min bångstyriga garderob. Det är ju en dag i morgon också, eller hur!?



Det är märkligt vad orken tar slut efter kl.22 nu för tiden, jag är inte van det. Jag brukar var en nattuggla, men nu blir inget gjort på kvällar och nätter längre. Är det åldern? Kan det ju inte vara för då borde jag vara pigg på morgonen och det är jag inte.



Tid är en av de få saker som det hela tiden kommer nytt av!

Nu skall jag sluta obbet och åka på stan och trängas med alla andra julstressade personer.
Måste få till några julisar som skall till Uppsala. Lyckades få iväg till Italien igår, det var ju tjusigt de.
Nåväl, jag kommer att blogga efter stan, efter middagen, efter10 kilometer, efter tvätthögar, efter garderoben som jag inte tog igår ( suck!), efter ett bad.....fan jag tar med mig datorn i sängen - den äkta hälften är ju endå i garaget. Jobbet var inget kul idag - mina medarbetare är bortskämda, trotsiga, tjuriga, klagiga ( kanske precis som sin chef, vem det nu kan vara!) Tur att det snart är Jul och alla får vara lediga några dagar, utom jag som nog måste jobba. Den som lever får se!



Silverstein

Kom just på vad bandet heter,
som Nils är på Klubben i Stockholm och lyssnar på.

Silverstein !



" Silverstein gör explosiv emo-hardcore i samma anda som My Chemical Romance och Atreyu. Live är de ett rykande lokomotiv av energi och intensitet. Den 10 december spelar de på Klubben i Stockholm och den 11 december i Göteborg på Sticky Fingers. Silverstein bildades 2000 i Kanada och består av Neil Boshart, Bill Hamilton, Paul Koehler, Shane Told och Josh Bradford. 2002 släppte bandet sitt debut album "When Broken Is Easily Fixed" och i somras kom deras femte fullängdare "Arrivals & Departures". På nya plattan, som även innehåller en live-dvd, har bandet lyckats hitta en bredare publik utan att ändra sin stil och sitt lyckade koncept."







Städa garderober

Det är bra att ta tag i saker när man sörjer. Jag har snorat och snyftat hela j-kla dagen så efter middagen gav jag mig iväg ut på en runda. Pelle följde med! Det blev inte riktigt lika långt som vanligt, men dock en redig tur. Efter bloggandet skall jag städa min garderob, det ser ut som om någon släppt en bomb där. Känns skönt att ta tag i saker och inte bara sitta och gråta och fundera. Men en ny katt skall vi ta eller snarare två. En är redan beställd före det vi visste att Ozzy var sjuk och vi skall nog prova att få en till från samma kull. Dom kommer om ca 6 veckor och det känns bra. Inte för att det går att ersätta Ozzy & Kelly men det är så mysigt med djur. Kom gärna med förslag på namn, både tjej och kill namn. Men de måste anknyta till Rock & Roll!


Inte min- vill ha!

Nils har åkt till Stockholm för att se nåt rockband ( har glömt deras namn). Han tog efter många om och men bussen ner och bor över på vandrarhem. Han tänkte köra ner nu på morgonen, gå på konsert och köra hem i natt. Detta med ett körkort som bara är en vecka! Men han tog som sagt sitt förnuft till fånga och tog bussen, kostar 500:- tur och retur, billigt billigt.



Jag har satt upp flera belysningar på huset nu, tyckte att det såg fjuttigt ut utan slingor!
" Mer Jul, jag vill ha mer Jul....flera stjärnor som blinkar, glitter så långt jag ser. Av Juleljus som glimmar vill jag ha meeer! "
MER JUL!



Inte mitt - vill ha!

Slutet



 OZZY
20060609 - 20071210



       




Det blev som jag trodde, nu är Ozzy i katthimlen! Han var på röntgen på förmiddagen och den visade att han hade vätska i buk och brösthålor. Vi bestämde att Ozzy skulle få somna in på en gång.



Att vänta.....

Vi har tid för OZZY på sjukhuset kl 11:20, det är bara att vänta. Jag är hemma "för vård av sjuk katt", för han är riktigt dålig och jag vill ha koll.
Det är verkligen måndagsblouse på Kallkällvägen 12 idag, trots att det är troligt vackert ute!







Orolig matte....

Ozzy har nästan inte rört sig på hela dagen. Han har ätit och druckigt lite, lite. Ju mer jag läser på om sjukdomen, ju mer förstår jag att detta inte kommer att gå så bra. Pelle och jag skall ta honom till Djursjukhuset i morgon....det är mycket troligt att vi får låta honom somna in för gott.

OZZY



"Lille katt, lille katt
lille söte katta.
Vet du att, vet du att,
det blir mörkt om natta"

Ozzy

Vår älskade katt Ozzy är sjuk, väldigt sjuk. Vi misstänker att han har samma virus som hans syster Kelly hade. Det är obotligt och Kelly fick vi låta somna in i juli. Ozzy har svårt att andas, han äter inte, jag får tvinga i honom vatten så gott det nu går. Han vill bara ligga ! Jag pratade med en veterinär i natt, finns ingen mottagning här, närmast jour är Sundsvall 20 mil. Vi får se om vi kanske måste ge oss av dit eller om han klarar sig till i morgon då djursjukan här behagar öppna. Jag vet faktiskt inte vad jag skall göra, känner mig helt maktlös.


OZZY

"En katt med FIP blir aldrig frisk
FIP är en allvarlig kattsjukdom som, när den utvecklats slutar med döden. Lyckligtvis är det inte alltid som den utvecklas, men smittade katter kan föra sjukdomen vidare till andra katter. FIP, felin infektiös peritonit eller smittsam bukhinnein-flammation, är en av katternas allvarliga virussjukdomar.
Sjukdomen orsakas av felint Corona-virus. Det finns olika typer: de som orsakar FIP och de som i princip resulterar i en lindrig mag-tarm katarr. Den snälla varianten kan genomgå en genetisk förändring hos en smittad katt och resultera i FIP.
FIP delas in i två grupper av symptomer: våt och torr FIP. Den våta formen drabbar ofta yngre katter och yttrar sig i vätskeansamlingar i bröst och bukhåla. Katter med våt FIP är runda om magen, har tappat hull och är egentligen magra. Om vätskan finns i brösthålan får katten svårt att andas. Det kan till en början vara svårt att se, men den som är uppmärksam ser att katten andas snabbt och ytligt. Orsaken till vätskeansamlingarna är att viruset skadar blodkärlen och gör att vätska läcker ut i vävnaderna."

Andra advent!

Så var Öppet hus över för denna gång.
Det kom inte ens hälften med gäster jämfört med förra året, men så är det. Folk har väl mycket att göra så här före jul. Vi som träffades hade i alla fall trevligt till långt in på natten.
Bilder från kvällen kommer här!


Eivor & Lena              Kent, Anita & Ansi     Lena                        Pelle & Ansi


Samling vid pumpen


Sewe & Eivor            Emil                            Lars



God Morgon!

En ny dag!

I dag finns alla möjligheter att förnya, att förändra, att lyssna mer, att prata mer, att prata mindre, att öka , att minska, att sova, att vakna, nya möjligheter, nya vägar, nya idèer...........



Idag bestämmer du!

Nu är Pelle & Jag ute och går, sedan laddar vi för
Öppet Hus 2007!



Final Idol 2007.

Nu gäller det!

Det står mellan Marie Picasso och Amanda Jensen.
Jag tror att jag vill att Amanda skall vinna, men båda tjejerna är skit bra!






Vi som bestämmer!


Nu är det halvlek och dom två tjejerna är "typ" minst lika bra !

Lite senare...........

Finalsången heter " This Moment "
"It is a Halelulja moment!"

22:00.................det skiljer 0,2%
Vinnare i IDOL 2007 är.......


Marie!


image324

Grattis Marie!







Beviset!

Här är beviset, min förstfödde klarar sig själv!  I alla fall ibland ;-) ! 

 




Öppet hus!

Nu har fredagen nått sitt slut, vad det gäller jobbet på kontoret i alla fall. Jag skall hem och fixa middag, det blir lax med rostade grönsaker. Sen skall jag förbereda lite inför morgondagen begivenheter. Fam Knutas skall ha

image304

I morgon från kl.14:00 har vi Öppethus!

image306
 Alla som har vägarna förbi Kallkällvägen 12 är Välkommen in på glögg, en julöl, skinkmacka.
Det skall bli jätte kul! Önskar så att Syster med familj kunde komma, men det är väl långt mellan Uppsala och Östersund.

Så Välkommen alla Vänner, låt Julen Rocka!








Twisted Sister

Ett tips på annorlunda och otroligt bra Julskiva är
Twisted Sistes " A Twisted Chritsmas! .

image303


Köp den, tanka den, lyssna på den, det är traditionell julmusik med ett anorlunda stuk!


Tid

Hej alla, nu är jag på G igen !

Idag har det varit fullt upp så jag har inte hunnit tänka blogg en gång.
 Mitt mål var att lägga in bilder från gårdagens Fruntimmersmiddag redan igår kväll, men sladden till kameran var spårlöst borta, dök upp precis nu. Vi hade jättetrevligt på middagen i alla fall. Jag bjöd på Laxsnittar, Thaisoppa med tortelini, vitt bröd, aioli, sallad, massor med rött vin, kaffe med likör och glass. Nils "offrade" sig och skjutsade hem glada damer senare på kvällen.
Det är fint med egen chaffis!

Skratt & Fniss!
 
Nils tog bilen efter middagen idag och åkte och handlade, otroligt praktiskt att kunna be honom om det. Jag gick ut och tog mina 10 kilometer, Pelle gick med. Det är snorhalt ute så mina Icebugg fick göra rätt för sig. Inte roligt att den fina julsnön tinar bort. Igår regnade det!




Fruntimmers Middag!

Efter jobbet gick jag ner på stan till min "nagelmadam". Hade tid hos henne kl.17. Han tar bara 500:- för en hel omgåg fransk manikyr, billigt tycker jag.



Hemma hade dom fixat pannkaka, ville inte jag ha, kan inte jag äta, för mycket mjöl. Så det fick bli hårdmackor med makrill på, inte den bästa av middagar men "orka".
I kväll skall jag inte flänga ut, känner att det får räcka med fram och åter på stan, det blir i alla fall 5 km. Jag skall softa med dator och tv i kväll och ta reda  på lite tvätt, och skriva julkort, och fixa stjärnorna i köket. Känns inte som om jag har brådis alls för jag är ledig i morgon och då jäklar skall det hända saker. Jag skall nämligen ha.............

image299
i morgon kväll!

Egentligen så borde det heta fruntimmersmiddag numer, när vi alla är kring 50 år, men vi kör med tjejmiddag så länge. Jag tänker inte skriva vad vi skall göra och vad vi skall äta för Lena läser min blogg och då blir det ingen suprice.
Lena är min vän sedan 1:a klass och Karin är hennes syster. Vi var fler från början i denna "tjejgrupp" men några har "gjort slut" med oss, såg inte meningen med att träffas.
Jag säger bara att förlusten är deras.


Välkommen Lena & Karin!

Jag önskar alla.......

Jag önskar alla andra det bästa som jag vet.
Jag kan ej be för dem, i all min gudlöshet.
Men skulle jag försöka, då tror jag att det kom:
 - Låt inte någon finnas till som ingen tycker om.
Om människor är ringa och fattiga - än sen,
 om bara de blir älskade åtminstone av en.
För rikedom och ära, det låter kanske bra,
men kärlek är i alla fall det enda vi vill ha."

(Anna Greta Wide)
image296

Bil

Vi firade Nils körkort med att äta Pizza till middag.

Nils är lycklig som treåring på julafton, lånade snabbt bilen och försvannut i kvällen.
Kommer ni ihåg känslan med nytt körkort, friheten att ta sig från A till B på ingen tid. Jag kommer ihåg en söndag 1975 då jag plockade in både Maggan och Lasse i pappas gamla Opel Rekord. Det var bilens dag i Östersund och vi åkte runt och fick glass, korv och balonger hela dagen, jätte kul hade vi! Mamma grät när vi kom hem, hon trodde att vi stuckit för gott. Jag minns också en gång jag lånat bilen och åkt till Lena. När jag skulle hem startade inte bilen. Vi provade att knuffa iång den, att dra igång den, men inget funkade. Pappa fick låna en bil och komma till undsättning. Efter en stunds"mekande" tittade han upp och fräste surt - Hur vore det om fröken tankade bilen hon lånar någon gång! Det var mitt första bensinstopp och fler skulle det bli!










Körkort

Grattis till min Nils som idag har blivit med körkort, äntligen!!!

image281








Vill man vara fin....

Vill man var fin får man lida pin sa alltidmin mor. Då var det för att man skulle hålla tyst när hon slet och drog i ens hårtestar, för att få till flätor eller tofsar. Nu är jag fullt medveten om vad det betyder när man är stor, var nämligen till frissan i morse. Två timmar senare och 900:- fattigare förstod jag precis vad pinan var, i plånboken. Måste kontakta Gubben, han hade fina billiga alternativ om jag inte minns fel!

image279



Advent

Så blev det 1:a advent i år med. Varmt kaffe och ljus på bordet. Emil har uppkörning idag, på skoter och skriftligt prov, det är noga detta med skoterkörning och det är bra tycker jag.
Idag skall jag plocka och fixa med det sista, fattas lite glödlampor till stakar och stjärnor, varför är det alltid så?
I eftermiddag skall vi ( Pelle och jag i alla fall) gå på Julskyltning och efter det åker vi hem och bakar pepparkakor och dricker glögg. Det ät tradition, har vi gjort sedan Nils var liten. Risken är ju att det blir Pelle och jag i år, att ingen annan "orkar", men det gör inget, de e mysigt i alla fall. Vi har fått jätte mycket snö så här är otroligt vackert och någon måste ut och skotta gården. Får se om jag kan jaga ut Nis på den uppgiften idag.


image276


När första ljuset brinner står julens dörr på glänt då gläds vi åter alla att fira få advent.





Tjuvlyssnat.se

Hansa Companiet, Malmö

 En tomte sitter mitt i köpcentret och frågar vad barnen önskar sig.
En pojke ~4 går fram.
Tomten: Vad heter du?
 Pojken: Fabian.
Tomten: Vad önskar du dig?
Pojken: Ett automatgevär!
Tomten (osäkert): Vad sa du?
Pojken (uppgivet): ? en bondgård.

Buss 878 mot Sala

Kvinna 1 ~25: Ja, jag är så djävulskt irriterad på en tjej på jobbet?Hon är sådär idiotiskt perfekt.
Kvinna 2 ~25: Jaha, men finns det inget du kan reta henne för, och ge igen liksom?
Kvinna 1: Hon har inga barn, jag tror det är hennes svaga punkt. Jag ska tamejfan bli gravid, bara för att jävlas med henne.
Kvinna 2 (uppskattande): Slughuvud där!
 
Vårdcentral, Karlstad

En morfar ~55, och hans barnbarn ~4, kommer ut från undersökningsrummet till väntrummet.
Där väntar mormor ~55. Mormorn: Vad gjorde doktorn med morfar?
Flickan: Han kollade på morfars knä.
 Mormorn: Jaha, gick det bra?
Flickan (upprört): Nej, han tyckte det gjorde jätteont. Han grät!
Morfarn (lite surt): Nej, det gjorde jag inte.
Flickan: Jo, det gjorde du visst! Du grät och ropade på din mamma.
Morfarn (surare): Nej, det gjorde jag visst inte. Pojkar gråter inte.

Saxat från Tjuvlyssnat .se

Städa

Tog en lite sovmorgon idag, det skulle jag inte ha gjort. Vaknade 9:15. Pelle puts väck med bilen, Emil sov fortfarande han som skulle på Scooter kurs kl. 10. Väcka, fixa fika, fixa matsäck, fixa bil! Fick låna grannens bil, Tackar för det!
Idag skall här röjas, igen! Jag tycker inte att jag gör annat och ändå finns det mer att plocka. Nåväl, jag skall också ut i snöstormen och knäcka mina 10 kilometrar. Det får vara villket väder det vill ( och det är det), idag skall jag ut! På med Julmusiken och in i mangelhögen. En god öl har jag köpt till dagens "after städa", Jämtlads Julöl



Jämtlands julöl 2007, 6,5%
"En av tungviktarna i julölsvärlden, gör sällan någon besviken och inget undantag detta år. Fruktigt och komplext. Kraftfull och smakrikt. Mycket humlekaraktär och besk. Rostade och bränd med en brödig avslutning.
Slutomdöme: En väldigt bra julöl!! 9/10 poäng"

RSS 2.0