Stoppa våldet!

Östersund 2009 - 06 - 29.

Nääe - nu får det vara nog!
Stoppa våldet!

http://www.youtube.com/watch?v=xEqEVUFjiyw



Dedline!

Nu är jag nära dedline
 nu måste jag bli färdig med allt.
Idag har det gått åt några timmar till jobb
och så har jag fixat mina naglar.
DET VAR BRA!

Pelle och jag åt lunch på stan, på Brunkullan
och det var mysigt.
Ungdomarna fixade Tacos till middag, jätte gott!
Pelle han har fullt upp med "sitt nya liv"
så han pratar bara affärer på telefon,
 så tråkigt, men nödvändigt såklart !
Nu blir det TV
för första gången sen jag vet inte när!

 Tjooohoo - har jag semester eller....?


Idag......

......känner jag inte för att göra någonting!
Vill bara vara ..... men så kommer det inte att bli!
Jag måste på jobbet en sväng,
jag borde röja bland mina kläder,
jag borde börja packa,
jag borde städa,
jag borde olja in det nyskurade altandäcket,
jag borde gå ner 10 kg,
jag borde röja i källaren,
jag borde försätta berg,
jag borde gå ut å gå, 
jag borde fixa mina naglar,
jag borde koka kaffe.....
 - men här sitter jag!

Tror jag börjar med kaffet
så får vi se
hur det blir med det andra.

Tjoohoo - det blir nog ordning till slut! :O)



Båten å grillat!

Vi gjorde några ärenden på förmiddagen,
bland annat inhandlades ett nytt parasoll till en av uteplatserna.



Sen var jag tvungen att åka på jobbet en sväng.
Det var revisorn hit och bolagsverket dit,
och allt MÅSTE vara påskrivet före den sista.

Efter detta åkte vi till båten för att ta en kort eftermiddagstur,
 Emil och Lars var med.
Men det blev en otroligt kort båtutflyckt
bensinen tog slut precis efter start.
Tur i oturen att vi inte kommit så långt.
Nåväl - vi softade i hamn
och Pelle fixade med nåt som behövdes fixas
och jag solade. :O)

   

Ikväll har vi grillat med grannen och hennes barnbarn
och så kom en annan grannens barn med oxå.
Pelle han var på möte så det blev mitt fix!
Men vi hade trevligt alla ungdomar, barn och så jag
- grannen blev "sjuk"
och måste gå hem å lägga sig.
Hahahaha - det var en annorlunda grillfest! :O)
 
Anna & Emilia!
 
Emilia & Anita!

Tjoohoo - härliga grannar jag har! ;O)



En härlig morgon igen!

Vaknade attans så tidigt, redan vid 6:30!
Suttit ute på verandan och läst tidningen
sen tog vi en promenad min man och jag.
Det är redan nu 33 grader varmt i solen och helt stilla ute.
Måste nog köpa solskyddsmedel idag
 för att inte bränna upp mej helt. 
Nu blir det omelett och kaffe till frukost!
Hoppas att ni oxå får en bra dag!

Tjoohoo - livet känns lättsamt!





Solöga i Storsjön!

Nu ligger hon i Storsjön vår älskade båt - Solöga!
Det gick som en dans
med Pelle vid spakarna.
En underbart solig dag idag med
och vi fick i alla fall ett par timma på Storsjön.
Nu ska vi grilla
igen - bara Pelle, Lars och jag!
De andra har inte kommit hem ännu
- Erik från Trondheim och Nils å Emil från Borlänge.

Tjoohoo - semestern fortsätter!

 
Solöga på väg!
 

 
Lite hjälp med kopplingen!

 
Lunch på bryggan!
 
Lite trix med tampar!

 
Äntligen på väg!




Campingsemester på tomten!

Här kommer lite bilder från oss!
Vi i Jämtland som bor i husvagn på vår egen tomt.
Igår grillade vi!
Det var bara jag,Pelle och Lars
 men om man tittar på mängden mat som ligger på grillen
så kan man tro att det var massor av folk här.
Mycket mat blev det!
Sen satt vi utanför husvagnen och njöt
- till grannarnas stora förtjusning.
Vi har sovit i vagnen - svalt och skönt.

Tjoohoo - idag SKA båten i sjön!

   
Grillat till ett helt kompani!
 
"Man ska ha husvagn!"

Värmeslag och mygg!

Vi har kämpat på med båten i 30 graders värme
och med milioner myggor som oxå ville vara med.
Nu är vi myggbitna utav attan och båten är klar för Storsjön.
 Men det blidde ingen sjösättning idag
- hade glömt att meddela detta så vi var liksom inparkerade.
Det gör inget, vi är nöjda med dagen so far - när det gäller båten.
Imorgon blir det i alla fall av!
Nu blir det softa i solstolen
å en Xider  - mandarin+chili.

Tjooohool - tror jag måste skaffa en pool!


Sovmorgon och annat pyssel!

Jag tog sovmorgon idag men det gör inte min man.
Han har redan varit ut och tagit en promenad
och nu pysslar han med nya tvättmaskinen.
Jag fattar inte var han får sin energi ifrån
- själv känner jag mig helt slut.
Idag skulle jag behöva bara sitta i min solstol hela dagen
- men Nähääe! - nu ska båten i sjön!

En bra lördag till er alla!

Tjohoo - vad en liten kvinna får gno!



RIP - Michael Jakson!

The king of POP is dead!

( stäng min spelare!)



Man ska ha husvagn - del 2!

Nu sitter jag och Pelle i husvagnen och dricker vin!
Det blir nog "sovaihusvagn" natt igen, 
FÖR varmt att sova inne!
Husvagnen är sval och med myggnät för alla fönster.
Har varit över till grannkäringa och druckit vin
- nu e man på G igen!
( men magen spökar fortfarande! :O/  !

Tjoohoo - "sooommar, sommar å sol........!


I`m back on track!

Inget bloggande eller FB på flera dagar,

Utbjuden i båt med Marina och Allan - hur trevligt som helst!
Dom bjöd på båttur med sallad och öl,
en underbar kväll på Storsjön!

Blev jag klar med lönerna klockan 1 på torsdagmorgon
och så iväg på jobbet även på torsdagen.
jobbade jag halva dagen
och sen gjorde Pelle och jag en del ärenden
+ att jag städade husvagnen som skall hyras ut till veckan.
Mitt i stöket fick vi besök av Pelles syster Ylva
som var på genomresa på väg hem till Malmö.
 :O) - Kul ändå! 

Klockan tre igår var det oxå den årliga brännbollen med Lenko.
Naturligtvis var jag där och representerade KAPAB
- kom hem vid 9 på kvällen.

 Klev upp klockan 5:30 i morse och åkte med till Strömsund
där Pelle skulle besikta vår husvagn.
Hemma igen vid 9:30 fixade matsäck och åkte ut till båten.
En del jobb att göra på den innan den ska i sjön
- ångest att det är så fint väder och vi har inte sjösatt ännu.

 Kom hem vid 16:00
 - har skurat altanen och lagt kött i marinad.
 Nu blir det grillat - äntligen semester..
..tror jag......

Tjoohoo - villket herrans liv man lever!


Tjooohooo.....

................ - det blir jobbet en stund idag med!
 Onsdag är en bra dag att bli klar på! :O)



Husvagn!

"Man ska ha husvagn.......!

Nu har vi fått hem vår husvagn - fullt span
- både folk å fä!
 Vi kollar in å sitter in å nu så har vi bestämt att vi skas ligga in vår vagn.
Nu pratar jag om att vi ska sova i husvagnen i natt,
ingenting annat!
Så blir det - vi älskar att sova i husvagn!
Så nu säger jag - Sov så gott!

Tjoohooio - man ska ha "Busvagn!"


Knaus Azur 560 LB.

 
Sovrum & allrum!
 
Här mår vi gott!








Det vänder......!

Inte hann jag allt jag ville idag,
men nu känns det inte som en katastrof!
Jag måste nog in på jobbet
en stund imorgon oxå.

Ikväll sitter vi ute på verandan i solen och dricker vin å smider planer,
 - jag och min "Garagegube"!
Livet blir nog inte så dåligt som jag förutspått! :o)

Nils och Emil har åkt på Peace and Love
 och Lars har LAN i källaren.
Nu surrar vissa omkring mej så jag kan inte tänka.
 - så bye bye!

Tjoohooo! - det vänder!








Jobbar.......!

Efter en "orolig" natt, är jag strax på väg till jobbet!
 En del fix som inte är klart måste bli gjorda.
Jag känner mig forserad och stressad
men vet att det går över bara jag "blir klar" någon gång.

Tjooo......



Relaxing!

Nu blir det lite relaxing i bubbelbadet!
Ska försöka att komma i säng i tid
- jag som jobbar i morgon fast jag har semester.
Önskar att jag slapp, men det är en del saker ogjorda
- så är det!

Tjoohoo - tror jag......



Alice!

Nu har Alice fått en ny bjällra!
Hon kommer in med döda fåglar flera gånger om dagen
så nu fick det bli bjällra på.
Den förra
slarvade hon bort
- men nu får småfåglarna ännu en chans
att överleva sommaren!


.

Måndag - första semesterdagen!

Det blev ingen resa till Sundsvall för min del,
 så jag tog sovmorgon.
Skulle ha sovit ännu längre
om inte min rygg sagt ifrån
 - det gick inte att ligga längre.
Är inte van att sova så många timmar.
Nu har jag plockat i köket
och funderar på hur jag ska lösa det faktum att diskmaskinen lagt av.
 Har ingen lust att handdiska middagddisk efter 6 personer + dagens frukost.
Jag blir väl så illa tvungen!
Sen hade någon vält ut grädde som runnit på precis varenda hylla i kylen,
bara att plocka ur och torka upp.
 Kökslådorna fick sej en omgång när jag ändå höll på.
 Nils kokade kaffe så nu har vi suttit och pratat
och druckit kaffe här vid köksbordet.

Pelle
är som sagt i Sundsvall, Erik jobbar och de övriga sover ännu.
Härligt väder, ingen sol men 20 grader varmt!
Måste på jobbet en sväng med nycklarna till kassan
som jag fått med mig hem.
Så ska jag hjälpa Emil att handla ett tält,
han och Nils åker på Peace and Love i Borlänge i morgon.

Tjoohoo - första semesterdagen!


Tolken!

Kvällens film heter Tolken!

"FN-tolken Silvia Broome arbetar i FN-huset i New York. Av misstag får hon höra planerna på att mörda en afrikansk statschef. Om hon för denna information vidare riskerar hon att bli nästa måltavla. Motvilligt inser Broome att det enda rätta är att omintetgöra mördarnas planer och hon tar kontakt med FBI-agent Tobin Keller, men något får honom att tvivla på sanningshalten i hennes berättelse."

(www.tv.nu)



Middag i solen!

Vi har suttit ute och ätit middag idag, på tiden att detta var möjligt
- har längtat efter solen ett tag nu!
Blev sittande ute så länge som det var möjligt
utan att täckjackan åkte på.

 Nu blir det TVkväll för första gången på hela helgen.
 Vi ser på Tolken med Nicole Kidman och Sean Penn.

Tjoohoo - det var Midsommarhelgen det!

 
Middag i solen!
 
Nils, Erik och Lars
 
Emil är på hugget!              Nils softar i solen!

Motorprojekt!

Lite pyssel på söndagen,
mina män är duktiga med sina motorprojekt.

 
Pelle bygger Rat Rod!
 
Detaljerna är viktiga!
 
Tyvärr blir den nog inte färdig till Västerås.


 
Nils mekar Volvo - Nya motorkuddar!

Emil provsitter pappas projekt och drömmer om ett eget körkort.

Lars fixar med sin moped - mallar till ny durkplåt är nu gjorda!

Söndag.

Söndag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska solgudinnan Sol,
 som även kallades Sunna eller Sunne. På
fornnordiska hette dagen sunnudagr (Sols dag).

Söndag kommer efter lördag och före måndag.
I den svenska almanackan är söndag numera
veckans sjunde och sista dag,
sedan detta blev internationell standard 1972,
men i både traditionell
judisk och kristen tideräkning är den däremot veckans första dag.

I stora delar av kristen tradition firas söndagen som den dag då Jesus uppstodfrån de döda (Matt 28:1), som vilodag. Enligt Bibeln vilade dock Gud på den sjunde dagen, dvs lördagen, som egentligen är veckans sista dag och därmed den rätta bibliska sabbaten. Inom bla judendom, Adventism och Sjundedagsbaptism firas detta på lördagen.

( enl. Wikipedia)

En skön söndag önskar jag er alla!



Dagen efter kvällen före!

Det blev en jätte trevlig kväll igår!
Några gäster, lite mat och gott att dricka
 - mer behövs inte för en lyckad kväll.
Cina, Lasse och hans pojkar
kom och åt middag med oss.
 Emil skötte grillningen med bravur som vanligt - jätte gott blev det.
Senare på kvällen kom Marina och Allan.
Vi provade att sitta ute under infravärmen
men det blev lite för kallt så vi höll oss inomhus.
Men vädret var det inget fel på - inget regn på hela kvällen!
 De enda som inte var så nöjda med kvällen var Heavy och Alice
- Cina hade nämligen med sig sin hund Cesar.
 Det slutade med att jag fick stänga in katterna i sovrummet
 - lugnast för alla ! :O)

Nu på morgonen har Pelle och jag varit ute på en långpromenad i solen,
riktigt härligt väder
hela förmiddagen har det varit.
Tyvärr så mulnar det på nu och det blir tydligen regn om en stund.

Tjoohoo - en härlig midsommar fest va vad jag behövde!

 

        Pelle fixar tårta och Cina hjälper till!
 
Lasse & Cina softar efter maten!

Eric & Allan snackar Försäkringskassan!

(Marina och jag kom inte med på en enda bild!)


Hahahaha......

..............så fel dom kan ha!
Inte regnar det
här inte!
Vi har just nu soldis och 15 grader varmt
- helt underbart när man väntat sig ösregn.
 Har varit på en tur till Ås och så har vi varit på graven.
Saknar min familj en dag som denna!

Nu ska här röjas lite innan kvällens begivenheter - vi får gäster!
Tjoohoo - hoppas att regnet håller sig undan!


Vädret!

Det finns inget dåligt väder - bara dåliga kläder! :O)

Tjoohoo - på med regnstället!



Sol vind å vatten.......


Midsommarafton!

Sovmorgon - det regnar ute - gott kaffe - tidning och dator
- en promenad för att plocka blommor - besöka graven
- vänner på besök till kvällen, vi ska äta och dricka gott!  
Det låter som en härlig dag tycker jag! 
Har bara hunnit till "tidning och dator" ännu,
Pelle är i garaget och ungdomarna sover.
Lugnet rinner
genom mina värkande leder
och jag blir varm i kropp å själ.

Tjoohoo - en underbar Midsommar önskar jag er alla!



Semester! :o)

Nu har jag officiellt semester...
..sen får vi se
hur det blir till veckan!
Tänkte sova hela måndagen men Pelle vill ha med mig till Sundsvall
- nått möte
han ska på. 

Vädret tänker jag i inte bry mej om
- jag går ut i morgon och plockar blommor som vanligt.
Får väl ta på mej regnkläderna då!
Midsommarafton
känns oplanerad,
men det löser sej nog i alla fall
- mat finns det så det räcker.
Har varit och "bråkat" med alla anra som oxå handlar i sista minuten.
Nu har vi i alla fall mat över helgen.

Känner att jag har dålig koll på vad ungdomarna tänker göra,
förutom att jag vet att Nils ska på knytkalas.
De andra verkar inte var på G,
men det kan ändra sig!

Jag vet att jag MÅSTE
in på jobbet tisdag och torsdag nästa vecka,
men sen så.....!

Ikväll bara softar vi
efter Hamburgermiddag,
 inte så dum start på semestern!

Tjooohooo- Carpe diem!




Snart så.....

Nu är jag inne på min sista dag före semester!
Inte för att jag har nån semesterkänsla ännu och det är vädrets fel,
 men det ska bli skönt att vara ledig även om vädret suger musten ur mej.

Idag har jag möte med min revisor - bokföringen för 2008 skall bli klar.
Tjoohoo - ett avslut på det gamla
och start på det nya!


Bättre å bättre dag för dag!

Det blir bara bättre!
Vädret
har blivit bättre, för att inte säga kanon!
Kapab
blir bättre, ordningen sprider sig genom verksta och kontor!
Och av allt detta så blir oxå mitt humör bättre!
Bara bra saker idag alltså!
I alla fall nästan........
hade planerat att handla midsommarmaten och gå på Systembolaget,
men det sprack.
Sen middag och ingen bil att tillgå!
Så jag får trängas med alla andra imorgon eftermiddag.
Tänkte att jag skulle gå ut och gå efter maten
men tvätt å disk tog över så nu har orken tagit slut.
Men det gör inget, det finns fler dagar att promenixa på
 - jag har ju hela semestern på mej!
( en dag kvar!)

Tjoohoo - bättre å bättre dag för dag!




Stuga bokad!

Nu har vi bokat stuga på Sunnersta Camping,
där Maggan & Jonny har sin husvagn.
Vi blir där några dagar efter att vi varit på Öland.
Det känns bra, då vet vi det! :O)

Jag längtar verkligen efter semester nu
- går faktiskt på semester nu på fredag.
Måste jobba någon dag
nästa vecka, fixa löner bla.
 Men annars är jag ledig om allt går som planerat.
Vi åker till Västerås på Power Meet, sen Öland,Sunnersta Camping. 

Tjoohoo - härligt med ledighet!





Solen!! :O)

Jag har bara en sak att säga - Solen skiner!
Jag ska vara ledig på förmiddagen
 och ta mej tid att gå på fotvård.
Det ska bli skönt,
inte så dumt med snygga fötter!
Tar väl cykeln då idag
när det inte regnar.
 Mina ögon är svullna och röda,
 undrar om det är allergi eller bara trötthet.
Borde tänka på Midsommar och planera lite
men orkar inte - det får bli som det blir.

Nu måste jag
sätta fart -
Tjoohoo - Solen!!  :O)



Inget att skriva om!

Intet nytt under solen, eftersom vi inte sett den på ett bra tag.
 Packat ur, plockat ihop
, burit och fixat hela dagen
- inte jag lika mycket som mina medarbetare då, men ändå!
Sen samma fix hemma, handla, fixa middag, disk och tvätt.
Inte så upplyftande liv just nu!
Tvn är oxå ockuperad
-  av moppeligan
 - så nu sitter vi gamlingar här i köket och glor! ;O)

Tjoohoo - måndagkväll!!


Nääe, nu räcker det!

Nu vill jag inte ha mera regn!
Det har ju regnat oavbrutet i flera dagar,
vi har 4,5 grader och det blåser.
 *Suckar!*

"Rensa i röran"
blir min arbetsuppgift även idag,
elektriker och datafolk kommer.
 Hoppas nu att detta fungerar lika bra som flytten,
då kan kanske produktionen vara igång redan i morgon.

 Tjoohoo vad jag är pigg - nooot!




Packat och klart!

Hej å hå!
Denna helg har försvunnit bland flyttkaronger och i ösregn.
Vi har slitit och och burit och packat i och packat ur.
Nu är lokalerna på LENKO tömda
och vi har tryckt in allt i den nya lokalen.
 Mitt kontor är i ordning,
 fattas bara anslutninga av datorer och lite annat smått.
Verkstan är i ganska bra ordning oxå men långt ifrån klar.
Där ska det dras ström till alla maskiner
och lagret skall upp i hyllor och märkas.

Igår kväll var det fest här hemma med alla flyttgubbar
( en flytt - tjej var det oxå, å en flytt-tant!)
Vi hade jätte trevligt - så trevligt att det idag var lite trögt i kropp å knopp;O)
Idag jobbade vi på
fram till klockan två
sedan tog all energi slut.
Nu har jag suttit här och stirrat rakt ut i flera timmar,
orkar inte göra middag heller, familjen får äta rester.
Här kommer lite bilder från helgen!
Tjoohoo - nu börjar det nya KAPAB! :O)

   
Jag & Roland!                     Eric & Nils!
 
Många lådor blir det!
 
Mat i magen är ett måste vid flytt!
 
Flytt av klippbordet som är 8 meter långt!
 
Nya verkstan!

 
Vårt nya kontor!
 
Nu är det mesta på plats!


Flyttfest hos Knutas

   
Nils, Ulf & Rolle!        Leif L & Carina!                     Pelle & Magnusson

 
Nils på G!

 
Pelle, Magnusson, Larsson & Carina!

SAtämningen är hög vid baren!

Åhhh, äntligen mat!
 
Våra grillmästare - Jens & Emil!

 
Nils med arbetskamrat Carina!

Skål för oss!





Trött och sliten!

Trött och sliten i kroppen
men det är bara att köra på igen.
Klockan 7 är det bestämt att vi ska träffas.
 Idag ska det flyttas maskiner och andra mycket tunga saker.

Tjoohoo - vi ses ikväll!



Åhh så bra det gick!

Vi har packat å packat å packat
hela eftermiddagen och halva kvällen.
Det tog 5 timmar
att få ner mitt kontor i lådor,
över 100 pärmar med bokföring och annat.
Men Åhh så bra det gick!
Vi fick massor gjort
och har till och med kört ett lass med skrivbord
och annat som var klart för flytt.
Nu är mitt kontor så gott som tomt!

Alla medarbetare har varit positiva och ställt upp till 100%.
Tack för det säger jag!

I morgon kommer det lite extra folk som jag bett om hjälp
 bland annat 4 personer från Lenko har lovat att ställa upp,
det kommer att gå som en dans.
 När vi fått nog i morgon så ska vi ha flytt fest! 

Jag ser plötsligt att det ljusnar vid horisonten! 
Nu sitter jag i köket och tar en öl med "Garagegubben"
- äntligen fredagkväll!!
Tjoohoo - detta kommer att bli jätte bra! :O)


Tack Håkan å Leffe å Leffe å Uffe! :O)

En lång dags färd mot flytt!

Ingen återvändo!
Idag efter lunch så stänger vi!
Sen är det bara att sätta igång och packa.
Nu ska 200m2 verkstad ner i lådor ,
på pall och in i lastbil.
I morgon går flyttlasset
- ja vi behöver säkert använda alla helgens dagar för att få iväg allt.
På måndag kommer datasnubbar och elektriker
till vårt nya ställe på Skiftesvägen
 och då måste vi vara på plats.
Jag har lejt in flytthjälp till i morgon
så då blir vi 10 personer - det är säkert nödvändigt.
Tjoohoo - en lång dags färd mot flytt!

En härlig fredag till er andra!


Examen!

Min "bäbis" har slutat grundskolan!
Det var examen i kyrkan ikväll.
Lars har gått ut nian!
Det var stämningsfullt och vackert - sorgligt och glatt.
Allt på en gång!
Man undrar ju om det bara är jag som inte fattat vad tiden har gått,
och när musikläraren presenterade kören och jag tänkte att
.......honom har jag sett förr....
och inser att det är MIN musiklärare som jag hade på Österängskolan
i början av 70-talet,
då var det som om tiden stått stilla.
Då var det jag som gick ut nian!

I alla fall var Lars och hans kompisar jätte fina
i sina svarta kostymer, vita skjortor och rosa slipsar.
 Jätte fina!
Och tjejerna var oxå vackra i klänningar som om dom tog studenten.

 Nu är klassen på Discobowling med middag på bowlinghallen.
Heja dom klassmammor som orkade fixa! 

Tjoohoo - tänk att vara 16 år
och ha ett lååångt hääärligt sommarlov framför sig
..... I Wish!!!

 
Allvarlig inför avfärd till kyrkan!
 
Kören!
   
Hipp hipp Hurra!
   
En kram till min lilla pojke som blivit stor!
 
Moppepojkar växer upp!

Betygen i hamn!


.....och så var det torsdag.....

"Torsdag är en veckodag som i Norden är uppkallad efter den fornnordiska guden Tor. Torsdagskvällen och den därpå följande natten var enligt folktro en vanlig tid för handlingar som hade med magi och trolldom att göra. Ville man lära sig att spela av näckeneller tillverka en bjära, så skulle det ske tre torsdagar i följd. Åtgärder mot sjukdomar skulle vidtas under torsdagsnatten osv.

Torsdag kommer efter onsdag och före fredag."
(enl.Wikipedia)

......och jag har möte med banken
 - hur var det nu i reklamen...?

Byt inte bank skaffa en till!



Smågodis!

Åhh, va de e gott!



4 - 0...vi vann!

Sverige - Malta.....fotboll....vi vann!
Heja Sverige friskt humör....de e de som susen gör!





Fotboll Sverige - Malta!

Sverige - Malta just nu 1 - 0.............


Heja Sverige!! :O)



"I kväll är det meningen att Sveriges krampaktiga uppträdande offensivt ska bytas mot sprudlande anfallsfotboll som genererar mål. Sverige har gjort åttonde minst mål av alla lagen i Europas VM-kval så här långt. Malta, Azerbadzjan och Färöarna är några av blåbärsnationerna som är sämre på att hitta nätet.


Till kvällens match på Nya Ullevi saknas både Henrik Larsson och Johan Elmander vilket öppnar upp för att det blir Marcus Berg som får kampera ihop med Zlatan Ibrahimovic mot det maltesiska försvaret.


På det svenska mittfältet är Anders Svensson tillbaka och är givetvis spelsugen. Konstigt vore det om Daniel Andersson och Kim Källström, som båda stod för katastrofala insatser mot Danmark, båda får fortsatt förtroende.


Mikael Nilsson kommer inte att finnas med i kväll. Högerbacken, som blev syndabock i matchen mot Danmark, har problem med ett lår och hinner inte bli spelklar till matchen. Behrang Safari kommer troligen att ersätta.


Malta har ännu inte hittat målet i årets VM-kval och ligger hjälplöst sist i gruppen på en poäng.


Troliga laguppställningar:


Sverige:

Andreas Isaksson; Adam Johansson, Olof Mellberg, Daniel Majstorovic, Behrang Safari; Rasmus Elm, Kim Källström, Anders Svensson, Victor Elm; Zlatan Ibrahimovic, Marcus Berg.


Malta:

Justin Haber; Alexander Muscat, Luke Dimech, Jonathan Caruana, Shawn Bajada; John Hutchinson, Ryan Fenech; Roderick Briffa, Andre Schembri, Andrew Cohen; Daniel Bogdanovic."

( www.sportal.se)


Middag och ruskväder!

Det tar lite tid i köket märker jag!
Nu har jag gjort köttfärsbiffar på två kilo köttfärs
det blev några biffar av det kan jag lova.
Men vad gör väl det
att jag tillbringar tid i köket
när regnmolnen hänger tungt utanför fönstret.

Idag har jag redan promenerat två gånger,
en gång i morse på 30 min. - gick en omväg till jobbet,
sen gick Pelle och jag i 40 min. med paraplyer i regnet på vår lunch.
Så ikväll kan jag bara sitta på häcken ....igen! :O)

Pelle och jag pratar mycket nu om allt som händer
- det är bra....att vi pratar om det menar jag.
 Vi vänder och vrider på situationen ur alla vinklar det går,
men det går ändå inte att fatta!
Tjoohoo - vad många saker det är som jag icke förstår!


Jag önskar.....

"Jag önskar dig inte guld, mitt barn
ej heller pengar och makt.
Jag önskar dig modet att vara dig själv
och stå för det du har sagt.
Jag önskar dig inte en stenfri väg,
men kraften att vägen gå.
Jag önskar dig vänner i rikligt mått
och vänner att lita på."
( Okänd)




Och så önskar jag dej en skön onsdag!



Sömn!

"Sömn är ett normalt tillstånd då en organism en kortare tid är synbart medvetslös och inte gensvarar för stimuli. Hjärnaktiviteten kan trots detta dock periodiskt vara mycket hög.
Sömnens funktion är inte helt utredd, men mycket pekar på att det är en återhämtningsperiod då kroppen kan vila och läka medan hjärnan bearbetar intrycken från den föregående vakenhetsperioden.

Råttor som helt hindras från att sova dör inom ett par veckor.
Den direkta dödsorsaken är oklar, men tros hänga samman med en allmän kollaps av immunförsvaret."
( enl.Wikipedia)

Nu går jag och lägger mig - är helt slut!

Godnatt!



Att vandra nya stigar!

"De, som vilse vandra, nya stigar leta,
varav sedan andra hava gagn att veta."
(Ur Gralstänk av Gustaf Fröding)

Vi människor är vanedjur.
Vi sitter på vår vanliga plats vid fikabordet,
sjunker ner i vår favoritfåtölj framför TV:n
och promenerar de vägar vi är vana att gå.
Det känns tryggt och bekvämt,
vi behöver inte fundera över vad vi skall välja
och vi känner igen oss.
Men för att lära oss något nytt, se nya vyer, få nya intryck,
måste vi avvika från våra vanliga mönster.
Kanske göra tvärtom ibland och utsättas för en viss osäkerhet.

När jag väljer att vandra nya stigar i skogen - eller i livet
- vidgar jag mina vyer till nytta för mig själv
 och kanske också för andra.



(Kompetensfokus.com)


Visste du att.........

( med ett Tack och ett skratt till Cina!) :O)

Om du skriker i 8 år, 7 månader och 6 dagar har du producerat
tillräcklig energi för att värma en kopp kaffe?
(Är knappast värt det...) 


Om du fjärtar oavbrutet i 6 år och 9 månader kommer du att producera
tillräckligt med gas till en atombomb?
(Nu börjar det likna något!)




Hjärtat producerar så pass stort tryck när det pumpar blod runt I
kroppen att det kan spruta 914,40 cm ?
(Oh My God!)

En grisorgasm varar i 30 minuter?
(I mitt nästa liv vill jag vara en gris!!)


En kackerlacka kan leva i 9 dagar utan huvud innan den dör?
(Ohyggligt!)


(Jag har fortfarande inte kommit över det där med grisen...)

Om du bankar ditt huvud in I väggen gör du av med 150 kalorier I
timman?
(Prova inte detta där hemma. Men kanske på arbetet...)


Hannen hos vandrande pinnar kan inte para sig när dennes huvud är
fast vid kroppen. Honan tar initiativet till sex genom att slita
loss hannens huvud?
('Älskling, jag är hemma! Vad f...?!')

En loppa kan hoppa 350 gånger så långt som sin kroppslängd? Det
motsvarar att en människa hoppar längden av en fotbollsplan.
(30 minuter...Lyckliga gris.. Kan du föreställa dig detta??)


Havskatten har över 27000 smaklökar!
(Vad kan vara så välsmakande på botten av havet?)

Några lejon parar sig över 50 gånger om dagen?
(Jag vill fortfarande va en gris I mitt nästa liv - kvalitet framför
kvantitet!)

Fjärilar smakar med fötterna?
(Någonting jag alltid har önskat att veta!)


Den starkaste muskel I kroppen är tungan?
(Hmmmmmm....)



Högerhänta människor lever I genomsnitt 9 år längre än vänsterhänta?
(!)

Elefanter är de enda djur som inte kan hoppa?
(OK, det är nog bra.....)



En katts urin lyser under svart ljus?
(Svart ljus.... ?)


En struts öga är större än dennes hjärna?
(Jag känner människor med samma problem...)

Sjöstjärnor har ingen hjärna!
(Sådana människor känner jag också!)


Isbjörnar är vänsterhänta?
(Om dom byter, kommer de att leva längre!)

Människor och delfiner är de enda arter som har sex för lustens
skull?
(Men grisen då?)



Nu när du har flinat minst en gång, är det din tur att sprida
dumheterna och skicka dem till någon du tycker skulle kunna behöva
ett flin...
(Kanske till och med ett gott skratt....) Ha en jättebra dag!!! 


Inget regn! :o)

Inget regn idag!
Ingen sol heller
, men ändå....inget regn.

Idag ska jag börja packa ned mitt kontor i lådor.
Det är nog läge att märka upp väl
så att man hittar
igen grejorna sedan.
Inte så bra att tappa bort bokföringen tror jag!
Som ett mantra upprepar jag för mig själv
- Det blir nog bra det här, det blir nog bra......!
Jag har träff med min mentorgrupp oxå idag,
ett lunchmöte, det passar bra.
Att få prata av sej lite är ju aldrig fel!

Tjoohoo - det KAN bli lite sol idag, om vi har tur!


Och tiden den går.....

Slutade tidigare idag för att fixa med lite saker
som har med vår flytt att göra.
Sen hem och laga mat!
Jag gjorde köttgryta på två kilo kött - men fatta två kilo!
Visserligen blev det lite över när alla 6 ätit
och fyra matlådor var gjorda,
 men det blev inte överdrivet mycket kvar.

Så dax för disk och tvätt - det vanliga stöket!
Ute regnar det fortfarande så det blev ingen promenad idag,
 jag tog en liten prommis på lunchen det får räcka.

Ringde telia idag för att flytta telefonen
- vet ni att det tar 14 dagar att flytta en telefon...
...14 dagar och det är 2009????
 Sen var jag på posten
och skulle flytta adress
och begära eftersändning av post
- näää det går inte att få eftersändning på ETT företag
om man varit flera på boxnummret.
Snacka om att posten har kunden i fokus!

Det ser i alla fall ut som om vi kan börja flytten redan på lördag
och det bådar ju gott för min kommande semester.
Vi kanske kommer något sånär i ordning till Midsommar med lite tur.

Tjoohooo...och tiden den går......!


Energi!

Jag har "tusen måsten "idag och absolut ingen energi!
Om läget varit som vanligt hade jag nog stannat hemma idag,
det går inte som det ser ut nu.
 Jag har jätte mycket att tänka på inför flytten 
och detta gör mig helt frustrerad.

 Men det är bara att ge sig iväg och börja bocka av checklistan!
Och så regnar det ute......!
Tjoohooo.........??


Godmorgon!

Idag har vi tagit sovmorgon alla 8 här hemma,
till och med Pelle!
Det regnar ute
, jag vill bara krypa in under en filt
 och se en bra film.
Men jag ska försöka ta tag i att städa förrådet
som inte blev av igår.
Perfekt dag att vara inne och röja på idag!
Först kaffe!

Tjoohoo, så var det söndag igen då!


Lasange!

Det blir Lasange till middag här
- hela långpannan är proppad
så jag hoppas att ungdomarna är hungriga.
Knut och Nils är flyttkarlar och skulle få Pizza på plats
så dom kan jag väl räkna bort,
 och Eric har åkt till Jim så han går oxå bort
Då blir vi bara 5 idag.

 Tjooohoo - det var den Nationaldagen det,
riktigt skönt ute är det nu oxå!


En tur på cykel!

Det blev inget städande av förråden idag
- jag tog en cykeltur istället.
Det blev nog en 15 km
det känns i lilla häcken.
Nu blir det en öl i köket med Garagegubben!

Tjoohoo - det var bättre med en cykeltur än att städa!




Sveriges Nationaldag!

Inte firar vi så mycket!

Pelle är i garaget och jag sitter vid datorn
- en riktigt lat förmiddag.
Men nu ska jag rycka upp mej och köra ett race i källaren,
 måste städa förrådet.
Vi har så mycket rat där nere, jag får inte in en pryl till,
inte ens lådorna
med julsaker går in.
Tjoohoo vad detta låter kul - nooot!

"Du gamla du fria......"



Studentfirande!

Idag har jag nästan inte hunnit vara på jobbet!
Var hos frissan på förmiddagen,
försökte sedan på en halvtimme hitta en present till Johannes
som tar studenten idag - men det funkade inte.
Det blev blommor och pengar!
( lika glad var han! :O)

Möte på jobbet
om flytten
- vem gör vad och varför- när ska det vara gjort
och vem har mandat att ändar på beslutet.

Tjoff var klockan "dax att åka"!
Pelle och jag åkte ut till Kännåsen och grattade Johannes!
Trevlig tillställning med god mat musik ocxh skratt! 

Nu är vi hemma igen och Pelle är åter i garaget,
ungdomarna är på stan
och här sitter jag och lyssnar på Bruce.

Fredagkvällen kryper inpå
och det känns skönt att det är helg!
Tjoohoo - hoppas på lite varmare väder!


Student 2009
Johannes

 
God mat och underbar tårta!


Amanda visar bilder för Pelle och Anders
 från Spingsteen konserten!

  
Gerd!


Frida underhåller på gitarr!

Studenten å kallt!

Inget regn ännu men molnigt och kallt!
Dock gör solen små ryck att tränga igenom
- det kan bli hyfsat väder idag!
Nu kom jag precis på att jag har tid hos frissan idag kl.9.
 Det blir en skön förmiddag för mig då!
Jag hade oxå tänkt hinna se några studenter idag,
åtminstone känner jag till tre ungdomar som tar studenten.
Jag kanske inte "hinner "jobba alls idag! ;O)

Tjoohoo - in i duschen och på med kaffet!


"Sjung om studentens lyckliga dag......"







Bruce Springsteen!

Jäklar oxå, det är ju där jag skulle varit ikväll,
konsert med Bruce!
Jag provade inte ens
att få tag på biljetter
 så jag får väl skylla mig själv,
 men guud vad det skulle ha varit skoj.
Det är 24 år sedan som jag var på Springsteen i Göteborg. 

  Varför har jag inte köpt biljett?


Alla på plats!

Nu har jag fulla huset med ungdomar!
Knut & Ludwig har kommit med tåg från Uppsala ikväll
 för att vara med och känna på studentstämningen här i Östersund.
Kut och Nils har redan dragit iväg på fest,
Emil har åkt på bio med polare
och de övriga tre softar med något här hemma.

 Själv är jag lika trött ikväll som igår
- fattar ingenting och orkar ingenting.
Jag tror att bara tanken på flytten av företaget har tagit musten ur mej.
Nu blir det bara TV resten av kvällen!

Tjohoo vad skönt att få sätta ner häcken en stund!


Regn.....

"Regn, regn, regn....var ska man få hägn!"

 


Helt slut!

Jag borde fixa ordning gästrummet till Knut och Ludde
som kommer i morgon men jag orkar inte göra någonting.
 Jag känner mig helt slut!
Vet inte om det är vädret eller vad det är .
Idag så haglade det!
Vill inte - vill ha sommar och varm!

Nu så får väl kvällen vara så här
trött och slö
- hoppas att jag piggnat till i morgon!




Ingen återvändo!

Nu jäklar bär det av,
nu ska KAPAB flytta till andra lokaler!
Jag har svårt att se det roliga i detta men det är nödvändigt
och i alla fall några av personalen tycker att det ska bli spännande.

Jag talar inte om vart vi är på väg ännu
-. det får vänta tills kontraktet är skrivet.
 Bara tanken på alla pryttlar och maskiner som ska flyttas
får mej att bli lätt illamående.
 Risken är ju att min semester går åt till att flytta,
i alla fall vissa delar av den.
Guuud vad jag har svårt för förändringar!

Tjoohoo, vad det känns......!


Semester!

Jag har semester från Midsommar
och då ska vi bara vara hemma de första veckorna.
Vi ska åka runt med vår båt Solöga i Storsjön och bara mysa. 
Möjligen åker jag oxå till stugan i Huså och fixar lite,
 bla behöver fönstren fixas skrapas,kittas och målas.

Första helgen i juli åker vin på Power Meet till Västerås,
 bor hos vänner och tittar på fina bilar i några dagar.
Hoppas att Pelle får klar sin Rat Rod
för då ska vi ta med oss den dit.

Efter Västerås har vi bokat Safritält att bo i
Eriksöre Camping på Öland, en vecka är bokad.
Maggan & Jonny kommer oxå ner med husvagn.

Sen ska vi ta några dagar med dem
på deras Camping utanför Uppsala,
 bo i stuga eller tälta
det beror på vädret.

Så var den semestern över
och vi åker hem och börjar jobba den 20 juli.
 Men det är ju ändå en hel del kvar av sommaren,
med båten och Storsjöyran att se fram emot. 

Tjoohoo, vad det ska bli härligt med semester! :O)




Nedräkning!

Det dax att starta nedräkning till semester!
Jag har nu 13 arbetsdagar kvar att jobba
sen är jag ledig i 4 veckor,
det är efterlängtad ledighet vill jag lova.
En hel del att göra dock , på dessa "nedräkningsdagar".
Troligen så ska vi flytta hela KAPAB till andra lokaler
och det är ju inte gjort i en handvändning.
 Vi får väl se hur - var - och när,
 men flytt blir det!

Jag fryser även idag, nu är här 7 grader.
Vart tog sommaren vägen?

Tjoohoo - kaffe och ägg väntar!


Inget att skriva om......

....................så jag skriver inget!

Jobbat, fixat middag, tvättat, handlat
- That`s it!



Nu grönskar det!


Nu grönskar det i dalens famn,
nu doftar äng och lid.
Kom med, kom med på vandringsfärd
i vårens glada tid!
Var dag är som en gyllne skål,
till brädden fylld med vin.
Så drick, min vän, drick sol och doft,
ty dagen den är din.

Långt bort från stadens gråa hus
vi glatt vår kosa styr,
och följer vägens vita band
mot ljusa äventyr.
Med öppna ögon låt oss se
på livets rikedom
som gror och sjuder överallt
där våren går i blom!


Lite kallare.........

................i luften och lite gråare är himlen idag!
Vi får väl se om det är nu kölden sätter in.
Det ska bli kallt till studenten nästa helg,
bara 10 grader.
 Undrar vad man ska ha i sig och på sig idag då?
Lite svårt att sparka igång kropp och knopp
denna måndagmorgon känns det som.

Tjoohoo- kom igen nu Anita!
Kaffe fixar detta!


RSS 2.0