Då & Nu!

Lars behövde hjälp med en läxa.
Den handlade om "matvanor", när jag var 14 år
jämfört med nu när Lars är det.
Jag fick fundera en del......har det förändrats, vad har förändrats?

Vad som är lika:
  • Vi äter så gott som alltid middag tillsammans,
  • mamma ( jag ) lagar all mat,
  • maten lagas nästan alltid av råvaror,
  • det finns kvällsfika för dom som vill ha.
Skilnaden är:
  • Nu äter vi ordentlig frukost - jag åt aldrig frukost,
  • vi kan nästan inte inte handla lokala råvaror längre, allt kommer långt ifrån - då på 70-talet var det mesta lokalt producerat, mjölk, kött, frukt o grönt,
  • min mamma bakade bröd o bullar - det gör inte jag.
Jag försöker att handla det som är lokalt producerat,
gillar inte tanken på att det jag äter har fraktats flera hundra mil,
eller bakats för länge sen och sedan varit fryst innan jag köper det.

image1211



Kommentarer
Postat av: En liten tant

Meh! Kors!En jämtska! Jag är född och uppvuxen i Bräcke!

Angående matvanor så känner jag igen mycket i din jämförelse men jag åt alltid frukost. Särskilt när jag gick på gymnasiet i Ånge - då åt jag .... pytt i panna varje morgon. Blev åksjuk på tåget annars.

2008-02-29 @ 00:07:17
URL: http://tant.webblogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0