Mina 50 år!

1957 ? Då föds jag. Jag minns inget såklart men jag vet att vi hyr ett rum med vedspis i Håkansta på övervåningen hos Farfar Erik & Farmor Anna. Till jul flyttar vi in i en egen lägenhet hos Mormor Anna & Morfar Kalle i Lillänge/Erikslund
1960 ? Det här året fyller jag tre år och jag är redan storasyster till Lasse. Vi bor fortfarande hos Morfar & Mormor. Jag leker i min lekstuga och jag känner mig älskad och trygg.
1962 ? Jag fyller 5 år och det är mycket lek med pojkar, vi bygger lådbilar. Jag har en tjejkompis som heter Helen och vi leker med dockor. Min docka heter Eva och jag har både dockvagn och sparklåda till henne, och massor av kläder som mamma har sytt och stickat. Nästan inget av detta har jag kvar, det är lite synd.
1967 ? Vi har flyttat ner på Söder till Freskvägen 11 - Lommen. Jag är 10 år och går i tredje klass i Odensala Folkskola. Jag har det svårt i skolan, med att lära mig stava framför allt. Och så har jag ju fått en egen levande docka, min älskade lillasyster Margaretha, vi kallade henne för Lillan. Hon är med mig nästan alltid. Jäklar om mamma har låtit någon annan på gården ta ut Lillan i vagnen, då får både mamma och kompisar bannor. Hon är min! Min bästis heter Elisabeth och vi bor i samma trappa, grannar.
1970 ? Vi har flyttat till Odenskog, till fyra rum och kök och jag har äntligen fått eget rum. Jag går i 7:de klass på Österängskolan. Jag börjar spela teater i amatörteatergruppen Paranterna tillsammans med Rolf Lassgård. Jag börjar snusa! Mamma börjar jobba på Konsum Söder så varje dag efter skolan hämtar jag min syster hos dagmamman på väg hem. Och varje dag så lagar jag middag till familjen, i alla .fall börjar jag med maten så att det inte skall vara så mycket för pappa att fixa när han kommmer hem. Mamma slutar sitt jobb ännu senare. Min bästis nu är Lena B.
1972 ? Jag börjar i 9:an på Österäng. Det är teater och kompisar som gäller, mellanöl och Furuparken. Lena B, Tomas L, Uffe M, vi har alltid något pågång. Jag träffar min stora kärlek Frank Sundström. Han bor i Sundsvall så det blir en del resor. Jag har jobb som packflicka på Konsum Söder. Jobbar fredag eftermiddagar + lördagar och sparar det jag kan. Sparandet resulterar i en resa till Italien i juni -73, när skolan har slutat. Jag åker med min kompis Lena B. + hennes mamma och syskon. Det blir början på min förälskelse till Italien som fortfarande = SANT!
1977 ? Jag har flyttat till Sundsvall
för att gå Fritidspedagogutbildningen. Jag åker hem varje helg för jag är förälskad i Stefan Jonsson och kan inte tänka mig att stanna i S-vall över helgen. Stefan och jag skaffar egen lägenhet på Tjalmargatan, två rum och pyttekök, dusch i källaren och så förlovar vi oss. Det är rallytävlingar på helgerna och mycket fester.
1980 ? Jag jobbar på fritids på Pumpmakargränd. Stefan och jag har en lägenhet i Lugnvik, men vårt förhållande är på upphällningen. Det är fortfarande rally som gäller på helgerna. Jag tar B ? förarlicens och Rallycrosslicens. 1982 ? Pelle och jag träffas på Nyåret 81-82. Jag bor i en etta och han flyttar mer eller mindre in när han muckat på våren 82. Jag är mycket förälskade. Mamma säger att det är barnarov! Pelle och jag tågluffar på sommaren och guud villken underbar resa det är.
 1987 ? Jag är gravid med Pelles och mitt första barn ( det föds för tidigt i februari 88 och överlever inte) en flicka som skall heta Tove. Pelle och jag har köpt hus på Åkervägen i Lungvik. Vi firar jul där med pappa och mamma. Så dör mamma i bröstcancer på Juldagen. Jul och nyårshgelgen blir lång och svår.
1990 ? Nils min först födde son fyller 1år. Pelle, jag och Nils åker till Grekland med Anna-Lena och Anders. Jag fyller 33 år
1992 ?Jag är föäldraledig och hemma med pojkarna. Familjen åker till Grekland två veckor i maj med Uffe och Ingrid och senare så bilar vi i europa med våra pojkar + ett bonus barnet Knut som följde med oss tre veckor. Emil min son nr:2 fyller ett år nere i Italien. Jag blir gravid igen! Pappa dör i cancer i novemer.
1997 ? Vi har flyttat in i ett för stort hus i Lillänge/ Erikslund. Jag säger upp mej från min tjänst som fritidspadagog. Emil börjar i 1:a klass på Körfältsskolan och får en fröken som han inte tycker om och som inte tycker om honom. Nils är nu 8 år, Emil är 6 år och Lars är 4 år ( går på Mosippans förskola) Jag är hemmafru detta året. Läser, promenerar med Maggan och broderar en adventskalender.
2000 ? Jag har börjat jobba på Lenko så smått. Pelle och jag får jobba hårt med vårt äktenskap, där ingen av oss är nöjda.
2002 ? Pelle och jag köper grossistavdelningen på Lenko. Vi bildar KAP i Östersund AB och jag blir egen företagare. Undrar senare hur fan det gick till! Nils börjar i 7:de klass på Parkskolan.
2007 ? Börjar året med att begrava min älskade lillebror Lasse.
Nils blir 18 år och går sitt andra år på gymnasiet, Emil går ut 9:an och Lars slutar sitt 7:de år på Parkskolan. Vi har blivit med katter. Jag fyller 50 år och har kalas på Jamtli. Nu har jag snart haft KAP i 5 år och det känns äntligen OK att vara egen företagare. Pelle och jag har trots allt varit gifta i 22 år i år. Bra gjort tycker jag.

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0