Jobba jobba jobba....!

Undrar ibland varför jag måste lägger så många timmar / dygn på att jobba?!
Jamenjagvetväl att detta med 8 timmars arbetsdag är vedertaget som full tid i Sverige....
men är det rimligt att jag är borta så länge....
så många timmar från mitt hem å från min familj??
 
Nu tänker du att...Hon jobbar ju med sin familj!?
Och det gör jag ju....
men då är vi ju arbetskamrater och medarbetare...
inte mor å barn....inte man å hustru!
 
Tänker på när barna var små och man stressade iväg på tidiga morgnar...
visserligen jobbade jag 75% på den tiden
men med så små pojkar som jag hade så var 6 timmar oxå lång tid.
Sen ska man ta igen all "förlorad" tid på helgen....
göra allt roligt...umgås och njuta av varandra....
å städ...å tvätta...å handla...
å umgås med vänner   å....å!!
Allt ska ske på två lediga dagar...
för på veckorna är man för trött....
för man har varit 8 timmar eller mer på jobbet.
Jag läste om en familj som valde att jobba bara 4 dagar/ vecka...
dom var ledig på fredagar både hon å han
och fick på det viset en längre helg!
Inte sån dum idé faktiskt!
 
Och jag är ändå priviligerad...jag vet!
Jag kan gå till frissan mitt på dagen
utan att fråga någon om ledigt...
eller på massage eller fixa mina naglar...
eller blogga....JAG VET!
Men sen så jobbar jag ju kvällar och helger
utan att ta ut en enda extra krona för det.
 
Jag har haft eget företag i 10 år nu!
När jag köpte KAPAB så sa jag 5 år....jag ger detta 5 år...
och nu har jag som sagt hållit på i 10 år!
Meningen var väl att jag skulle kunna trappa ner nu...
jobba mindre timmar....resa mera...vara i stugan...softa!
Men livet ville annorlunda!
 
Eftersom min man blev utan jobb
( vi trodde väl inte i vår vildaste fantasi att det skulle kunna hända!)
så försöker vi nu att hanka oss fram via KAPAB bägge två...så gott det går.
Pelle jobbar stenhårt och både kvällar och helger. 
Vi kan inte ta ut så myket i lön som vi skull önska
trots att vi nu är över 50 år bägge två och har vårt egna företag.
 
Jag drömde om att gå i pension i förtid....
om att leva halva året i Italien... om att tillbringa mer tid i stugan.
Nu känns det som om det blir mera jobb än någonsin framöver!
Bara att kavla upp ärmarna!
 
Och missförstå mej rätt....
jag är otroligt tacksam över att jag har KAPAB...
....att jag har ett jobb att gå till!
 
Men det var inte så här det skulle bli...
......det var inte detta jag önskade!
 
 
 
 
 

Kommentarer
Postat av: carina

Jag har mero mer fattat hur bra jag haft det genom åren ,,,trots att jag e egen företagare,de e i alla fall jag som bestämt min tid o på det 28e året ,,har jag fortfarande jobbet hemma,,slipper resväg bl.a,,,hoppas du får lite andrum,,en kram på onsdan!!

Svar: Jamenellerhur...det är ju detta med att kunna bestämma själv å inte måsta fråga om allt som är det bästa med att vara sin egen. Det lugnar väl ner sig här med bara detta med ny personal har lagt sig!
jamtlandspower

2012-11-14 @ 15:26:05
Postat av: Maggan

Jag skulle genast gå ner till 75% om jag fick en ledig dag i veckan men det funkar inte så på mitt jobb. Jag skulle få jobba varje dag mitt över dagen och då kan jag lika gärna fortsätta jobba 100%

Svar: Jag vet att det är så inom barnomsorgen! När jag var höggravid med Emil och nils var lite jobbade jag 50 % en tid...Pelle och jag skulle jobba halva dagen var så att lilla Nils ficka vara hemma. Jag var tvungen att skaffa dagmamma några timmar för jag fick bara gå skittider...sen eftermiddag eller stänga!
jamtlandspower

2012-11-15 @ 06:15:31
URL: http://www.maigiz.blogspot.com

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0