Med beröm godkänt....!

Jag har så otroligt svårt med beröm....både med att ge och att ta.
Kanske svårare med att ta...lite lättare att ge andra beröm tycker jag nog att det är.
Som chef är det ju viktigt att berömma sina medarbetare...eller..?
Jag har har lättare att ge feedback...
tala om att det där gjorde du bra...det där blev till det bästa...bra jobbat!
Men jag har verkligen svårt att stå och ösa ur mej
... åhhh så fint....guuud så bra du är....tänk om vi inte hade dej...osv osv...!
Det tar ju aldrig slut heller....
som om personen i fråga aldrig får nog av berömmet....!
Om jag har sagt att det var bra gjort...så har jag ju sagt det...!
 
VARFÖR är detta så svårt för mej??
 
Om jag gjort något bra så vill jag ju så klart att någon ska uppmärksamma detta...
att någon säger "bra jobbat!"....Snyggt...! Vad bra det blev Anita...!
Men jag är nöjd med ganska kort uppmärksamhet...
blir obekväm om det drar ut på tiden!
När jag var yngre var det annorlunda...
då ville jag verkligen ha uppmärksamhet hela jäkla tiden....
VARFÖR DÅ......?
 
En del människor vill gärna själv ha beröm hela tiden....
....men ger aldrig någon annan kredit för utfört arbete.
Ska jag som chef berömma sånt som mina medarbetare förväntas utför dagligen....
berömma det dom gör som är deras dagliga jobb...?
 
-Bra packat Emil!
-Bra svetsat Leif!
-Bra beställt Nils
-Bra kälkar du bygger Pelle!
 
Eller ska jag bara uppmärksamma sånt som sticker utanför komfortzonen....?
 
Och vissa människor blir liksom aldrig nöjda hur mycket beröm och uppmärksamhet dom än får.
Vissa barn och vuxna gör allt för att få feedback/beröm/uppmärksamhet....
kan man inte få det i positiv form så tar går det lika gärna i negativ form...
bara det är någon som ser mej...!
Jag tycker absolut att man ska ha roligt och berömma varandra på jobbet....
men är det bara chefen som ska stå för berömmet...?
Arbetskamrater och kolegor kan väl också berömma varandra....
...kanske till och med att chefen kan få lite beröm...!?!
 
Övning ger färdighet!

"Glöm allt vad vassa armbågar heter, nu är det den snälla och positiva vägen framåt i karriären som gäller. I bräschen går rekryterings- och bemanningsföretaget Adecco som nu lanserar Sveriges första ”träningsapp” i konsten att både ge och ta emot beröm på jobbet.

Beröm chefen. Beröm kollegerna. Beröm dig själv. Det är ett enkelt sätt att få bättre resultat och roligare på jobbet. Beröm ger friskare personal, bättre samarbeten, mer energi och mer pengar in i företaget. Studier* visar att företag som berömmer sina medarbetare regelbundet är tre gånger lönsamma än företag som inte arbetar med en positiv feedbackkultur. Och att få beröm på jobbet kan öka chansen att hålla sig helt frisk med hela 40 procent.
- De flesta människor vet att beröm är bra – men det kan vara en lång väg mellan kunskap och handling. Många företag har helt enkelt inte hittat ett systematiskt sätt att använda sig av det, och då glöms det bort. Det säger socialpsykologen Bosse Angelöw som kämpat för att införa en uppskattande arbetsmiljö på svenska företag i 25 år.
- Vi är jättesnåla med att ge beröm i Sverige. På väldigt många företag säger man: ”här får vi bara veta när vi gör fel.” När det går bra förväntas man förstå det själv. Men varför ska vi anstränga oss om vi aldrig får veta att det vi gör uppskattas? Beröm är bränslet som får oss att fortsätta kämpa på. Det säger Stefan Gunnarsson, organisationskonsult och grundare av Feedback-akademin. Han doktorerar på hur feedback kan användas i mångkulturella arbetsgrupper och lär företag hur feedback kan lyfta allt från humör till inkomster."

(http://www.adecco.se/om-adecco/beromutmaningen.aspx)

 

 

Heja på där ute....bra jobbat! <3

 

 


Kommentarer
Postat av: Anita

Adeccos app Berömutmaningen, som finns att ladda ner gratis till både iPhone och Android, ger dig som användare nya uppdrag att träna på varje dag. Det handlar om allt från lite lättare övningar, som att berätta för en kollega vad du uppskattar hos denne, till att hitta något positivt att säga till någon du inte tycker om. Allt eftersom ökar svårighetsgraden och tanken är att du efter tio dagar och lika många uppdrag har övat upp din förmåga att både ge och ta emot beröm och feedback. - Trots att de flesta säkert kan skriva under på alla de fördelar som beröm på jobbet kan skapa, tycker många att det är svårt. Vi svenskar är drivna av en ”jantekultur” och behöver lite hjälp på traven för att komma igång och det var därför vi skapade det här verktyget, säger Charlotte Nordén, informations- och marknadschef på Adecco Sverige. För mer information besök www.berömutmaningen.se

2014-03-28 @ 08:51:45
URL: http://jamtlandspower.webblogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0